12 april 2018

Sollefteå inför lunchpennalism i skolan!


Kommunstyrelsen i Sollefteå, under ledning av John Åberg (S), har alldeles för lite att sysselsätta sig med.

De har därför ägnat en stunds funderande på skollunchernas betydelse och kommit fram till att om eleverna inte vill gå till skolbespisningen så måste de tvingas dit. Annars blir det rapporterat skolk.

Jag tror vi är ofattbart många som då och då avstod från att besöka skolmatsalen, av helt olika anledningar. Själv har jag aldrig ätit en mald leverbiff sedan skoltiden och jag skulle aldrig komma på idén att prova igen. Bara jag skriver rättens namn känner jag den fruktansvärt vidriga stanken!

Att tvinga en tonåring att sitta av minst 20 minuter i en skolmatsal där han/hon inte har lust att befinna sig får mig att fundera på vilket nästa steg ska bli för John Åberg och hans pennalistiska kommunstyrelse?

Blir det gamla tiders matvakter som utdelar rapp till den som inte äter upp?

Hur Sollefteås skolungdomar ska kunna få ett normalt förhållande till mat är svårt att se.

John Åberg och hans styrelsegelikar borde tvingas sitta av 20 minuter om dagen i en miljö som de varken har efterfrågat eller finner någon glädje av att vistas i. Vägrar de så borde löneavdrag vara svaret!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar