6 april 2018

SJ prissätter miljövidrigt utan rimlig förklaring!


Jag reser med viss regelbundenhet med SJ till Norrköping från huvudstaden, Det blir kanske en 7-8 gånger om året. Av bekvämlighetsskäl brukar jag lyxa till det genom att resa i första klass, en resa som normalt kostar 295 kronor. Det är dyrt, jag vet att jag får en lågprisbiljett med flyg till södra Europa för samma pengar.

Jag är också en konspiratorisk ”jävel” så för ett antal dagar sedan kontaktade jag tågföretagets kundtjänst:

”Skriver till er med anledning av att jag upptäckt något jag finner mer än märkligt: Jag reser med viss regelbundenhet sträckan Stockholm-Norrköping. Av bekvämlighetsskäl brukar jag välja första klass. 
Senast det begav sig var den 3 april. Jag åker oftast med tåg xxx från Stockholm. När jag bokade den resan fann jag att priset var mer än högt. Det fanns bara ett par stolar lediga på avgången. 
Väl ombord kunde jag konstatera att ca 70 % av stolarna gick tomma!?! När jag skriver dessa rader har jag precis kollat möjligheten att resa den 5 maj. Döm om min förvåning när jag finner att priset är 595 kronor för en resa som vanligtvis kostar 295:-. Jag tror att ni blir blåsta på SJ. 
Av någon konkurrent, en resebyrå eller av en illasinnad kund. Jag är övertygad om att när den 5 maj kommer så går nästan hela förstaklassvagnen tom Stockhom-Norrköping! Föreslår att ni undersöker vad som händer? Är det "någon" som roar sig med att boka ombokningsbara platser och sedan avbokar i sista stund? Konstigt är det i alla fall.”

Jag fick ett autosvar som meddelade att jag skulle få mitt mejl besvarat ”inom 10 arbetsdagar.” Sveriges långsammaste kundtjänst?

I dag kom svaret, som så många andra svar från kundtjänster av olika slag ganska idiotförklarande gentemot kunden:

”Priserna styrs efter tillgång och efterfrågan på hela tågets körsträcka. Om vi kollar på tåg xxx från Stockholm till Norrköping så är det inte många platser uppbokade från Stockholm ännu men från Linköping, Mjölby så är det nu just nu del bokade biljetter som gör så att biljettpriset blir högre.”

SJ anser alltså att när en del av sträckan är fullbokad så låter man hellre den första delsträckan gå tom genom att höja priserna till max i stället för att se till att tåget är fullbokat hela vägen mellan tågets start- och slutdestinationer. När intäkterna är tillräckliga för en avgång så vill man helt enkelt inte ha ännu högre intäkter!?!

Det är ofattbart och borde vara skäl för uppsägning av ansvariga för prissättning och intäktsoptimering vid SJ!

”SJ, SJ, gamle vän. Festligt att du lever än….”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar