19 april 2018

Es Trenc - paradisstranden på Mallorca stängs av!


Snart har nog de allra flesta svenskar besökt Mallorca. Jag kan själv konstatera att det nu är alltför länge sedan jag besökte ön och att det snart borde vara dags igen.

En ganska välbevarad hemlighet – nåja – är Europas kanske absolut finaste strand, som jag anser finns på denna ö.

Es Trench ligger på öns sydöstra kust och är en 2 km lång mycket långgrund naturstrand med turkost hav och nästintill oexploaterad natur. Att finna stranden är ingen lek eftersom lokalbefolkningen genom åren gjort sitt för att skydda paradiset.

Ovanför stranden breder ett stort område med sanddyner ut sig. Med buskliknande växtlighet och vindskyddade gropar var detta stället för en då 20-årig svensk, blond, blåögd reseledare närhelst han hade en fridag det där året för mycket länge sedan.

Då fanns absolut ingen som helst servering längs stranden utan fixad matsäck var ett måste innan resan till Es Trench påbörjades, en resa som innebar sandiga och gropiga vägar de sista kilometerna som kunde få vilka stötdämpare som helst att tacka för sig!

Bland sanddynerna pågick på den tiden även andra aktiviteter som en 20-årig svensk, blond och extremt blåögd reseledare fann spännande men just den biten lämpar sig inte i ett blogginlägg under anno-sextrakasseriernas-metoo-tid.

I dag berättar den lokala tidningen Diario de Mallorca om att lokala politiker beslutat stänga av stora delar av området vid Es Trenc. Bara längst ned vid vattnet, och i vattnet, ska hugade sol- och baddyrkare få vistas och de numera sex strandserveringarna ska tvingas stänga igen under en obestämd, troligtvis mycket lång, tid. Sanddynerna blir ett stort avspärrat område.

Anledningen är den naturliga erosionen samt mänsklig påverkan som nu innebär att området försiktigt ska genomgå en restaurering. Om denna kommer att lyckas står skrivet i de stjärnor som sena kvällar lyser upp den avlägset belägna paradisstranden.

Jag blir en smula sentimental när jag läser tidningsartikeln och tänker att jag hoppas att myndigheterna lyckas återskapa ett hållbart paradis, och att de aldrig tillåter hotellkomplex, på platsen som för alltid har en del av mitt hjärta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar