18 mars 2018

Undersköterskan jag inte vill vårdas av!


Det är mycket vård i media just nu. På både gott och ont.

I dagens DN, på ekonomisidorna, finns ett reportage där en undersköterska, vi kan strunta i hennes namn, intervjuas om den framtida pensionen. Hon konstaterar att hon kommer att vara illa ute när hon blir äldre p.g.a. den låga lönen under alltför många år.

Det jag reagerar på och upprörs över är dock inte alls de ekonomiska bekymmer som hon står inför om ett antal år.

När jag ser bilden på henne tänker jag att vården har en hel del att ta tag i om den ska få mitt och många andras förtroende igen!

Artikeln illustreras med en bild på undersköterskan, i en operationssal, iförd grön klädsel och en huvudbeklädnad modell sådan som jag inbillar mig att personalen bär i en operationssal.

Vi får veta att hon, sköterskan, just jobbar på en operationsavdelning, där barn genomgår diverse kirurgiska ingrepp.

På fotot är hon svårt sminkad, bär nyckelband runt halsen, har två (svettiga?) skyltar med namn och titel och i bröstfickan sitter minst 22 bläckpennor i en sådan där plastig insticksficka som jag aldrig sett någon annanstans än just i kontakter med vårdpersonal. På insticksfickan sitter ett tjugotal olika metallknappar som troligen visar hela hennes register av titlar, utbildningar samt politisk-fackliga uppfattningar. På handleden bär hon en saftig värstingklocka.

Hur många fingrar som fingrat på hennes pennor, hur länge den plastiga insticks-fickan använts med alla sina märken utan att ha rengjorts och hur stor bakterieansamlingen är under hennes värstingklocka har jag ingen aning om.

Jag tänker bara att ”henne skulle jag inte vilja bli vårdad (läs smittad) av.”

Som sagt; Det är på både gott och ont som vården uppmärksammas i media.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar