13 mars 2018

När Landvetter blev Kallax och flygsäkerheten sattes ur spel!


Jag tänker att någon i kabinpersonalen, efter fullbordad ombordstigning, tog mikrofonen och sa: ”Gokväll! Välkomna ombord på Nextjet och denna flygning som ska ta oss till Luleå.”

Jag tänker att resenärerna var fullständigt uppslukade av sina mobiler eller bara bestod av frekventa affärsresenärer som aldrig skulle komma på tanken att lyssna till vad som sägs av personalen. Inte ens vid en nödutrymning.

Jag tänker att hade jag själv varit ombord hade jag vrålat rakt ut: ”Men vad fan? Jag ska inte till Kallax!”

Nu var jag inte själv ombord. 

Flygplatspersonalen hade ingen aning om att flyget skulle till Luleå utan släppte glatt ombord ovetande resenärer med destination Landvetter.

Jag tänker att i terrortider borde alla inblandade tacka sin lyckliga stjärna att flygningen avlöpte enligt plan (häpp!) om än med en destination som just ingen, utom förhoppningsvis besättningen, hade tänkt sig.

Säkerheten på Midlanda torde ha slagit alla slags världsrekord i frånvaro i går. Swedavia hade kopplat av allt intellekt. Gatepersonalen sket i vart flyget skulle gå och blippade förnöjsamt boardingkort där det, förmodligen, hade kunnat stå vilka destinationer som helst.

Det finns många som i dag påstår sig se det komiska i det hela. Det är en slags komik jag själv aldrig någonsin kommer att begripa mig på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar