10 februari 2018

Tre klipp i körkortet makulerar detsamma!


Tänk dig att du begår en, vad några skulle kalla mindre, trafikförseelse. Du kör om på vägrenen på motorvägen, du kör mot rött, du glömmer att tillse att ditt barn har säkerhetsbältet på, du skiter i att lämna företräde, du kör bara lite för fort och en hel massa annat. Tänk dig att du då, förutom böter, får ett ”klipp” i ditt körkort.

När du fått tre ”klipp”, under tre år, i körkortet är det förbrukat och du har tre månader på dig att ta sju teori- och åtta körlektioner samt göra en ny uppkörning för att indragningen inte ska bli permanent.

Jag hade ingen aning om att många länder har liknande regler och att de jag just beskrev gäller i Danmark!

Det var när jag läste en artikel på DR.dk som jag blev varse.

Danska public service skriver att rekordmånga, 630 bilister, under 2017 fick ett klipp i körkortet för att ha legat för nära framförvarande på motorväg.

Hur många gånger jag har irriterats över hopplösa medtrafikanter som nästan varit uppe i mitt bagageutrymme vet jag inte men många gånger är det.

Jag tänker; Varför har vi inte samma system i Sverige?

Danmark införde körkortsklippen 1 sep 2005 men söker man artiklar i svensk media från den tiden så konstateras det att vi inte ska införa ett system i Sverige där bilförare kan få för sig att det är okej att göra fel tre gånger innan något händer.

En mycket märklig hållning tycker jag!

Tvärtom tror jag att de flesta skulle skärpa till sig betänkligt när det första klippet är ett faktum. Förutom vidhängande bötesbelopp borde varningsklockorna börja ringa om att det snart kan vara ”klippt” när det gäller framförande av fordon.

Det finns ohyggligt många ute i trafiken som inte borde ha körkort. Det borde vara dags att klippa till dem!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar