3 februari 2018

Räntmästartrappan - historiska hållplatsen tar timeout!

Jag var bara en liten parvel, en lintott, och skulle få följa med min mamma till arbetet. Kanske var det skollov, något fritids hade jag då inte, eller så ville hon av någon anledning visa mig storstaden.

Lång resa med antikt pendeltåg följdes av promenad till busshållplats.

Jag hade en egen stämpelremsa, ett sådant där ”förköpshäfte” som aldrig någonsin var just ett häfte, och minns att min mor under pendeltågsresan försökte lära mig vad jag skulle säga till chauffören på bussen vi skulle åka med.

”Räntmästartrappan” är inte ett ord som en aldrig så lillgammal gosse kläcker ur sig lätt som plätt men jag fixade det minns jag och tror att min väna moder var tämligen stolt. Jag hoppas det i alla fall!

Hållplatsen Räntmästartrappan ligger, för den som inte vet, i Gamla Stan ungefär där Djurgårdsfärjan avgår.

Vad en räntmästare är har jag läst mången gång men minnet är en smula flyktigt så nyss var jag tvungen att kolla upp saken en gång till.

En räntmästare var en ”förvaltare av offentlig kassa” och just Räntmästartrappan i Gamla stan blev uppkallad efter Börje Cronberg som under 1600-talet blev adlad och fick en ny bostad, Räntmästarhuset. Det är Wikipedia som upplyser mig.

SL:s hemsida läser jag nu att fr o m måndag så dras hållplatsen Räntmästartrappan in. 

Det är den nya bron mellan Katarinavägen och Skeppsbron som pockar på utrymmet.

Jag, som förespråkat den nya Slussen i tider av motstånd och demonstrationer, ser fram emot den dagen hela den nya härligheten står klar och busshållplatsen med det spännande och historiska namnet återkommer på färden via Gamla Stan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar