4 februari 2018

Organdonationsreglerna behöver en nystart!

Tyvärr så har jag inget donationskort i min plånbok. Jag vet inte säkert men jag tror att många tänker som jag, imbecillt jag vet, att om jag anmäler mig till donationsregistret så kommer jag att falla död ned i morgon bitti! Så jävla dumt tänkt!

Läser DN:s artiklar om organdonationer och tänker ” att det ska vara så svårt!”
Letar fram den artikel som jag läste häromdagen på den holländska nyhetssajten Dutchnews.nl som berättar om att Nederländerna står inför en förändring av ändringar i lagen när det gäller organdonationer.

Landet kommer troligen att införa ”Yes unless” (”Ja, om inte..”) som regel. Detta innebär att alla i landet är organdonerare, skulle det gå åt pipsvängen, men att efterlevande har veto-rätt.

Pia Dijkstra, parlamentsledamot för det liberaldemokratiska partiet, står bakom förslaget som nu ska upp i Nederländernas styrande församling.

Jag tänker; Vad bra och kanske är det liknande lagstiftning som vi behöver i Sverige.

Den som aldrig sagt nej säger ja. I alla fall när det gäller organdonationer.

Om inte så är det dags för en anmälan till donationsregistret. Kanske kan jag, och alla andra i Sverige, kunna råda bot på de långa köerna för donation. Jag vill inte dö ännu på många år och jag rekommenderar sannerligen inte att någon får mina organ men kan jag förlänga någons liv, om än med de skavanker jag har, så må det vara hänt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar