25 februari 2018

Mello 2018 - sämst i mannaminne!


Lördagsnöjet i februari och mars, sedan alltför många år, består av s.k. ”underhållning” i TV. Underhållningen i sin tur består arenor fyllda av människor (läs muppar) som ivrigt söker en kamera att titta in i samtidigt som de viftar med en ballong och har ett ansiktsuttryck som vore de höga som julgranar.

I pauserna spelas s.k. ”musik.” Usla låtar, skrivna av samma människor som alltid och framförda av ett gäng som till största del varken kan sjunga eller har något slags artisteri i sina kroppar.

Mello 2018 måste nog ändå vara världsrekord i konsten att producera TV för licenspengar till ingen nytta alls!

Jag som varit en ihärdig schlagernörd sedan den där sena kvällen då ABBA sopade hem Eurovision är nu mer än resignerad. I år kommer inte skivsamlingen att utökas eftersom årets upplaga bjudit på sådan slentrianmässig dynga så att klockorna helt stannat. 

En väninna som arbetar i grundskolan, på lågstadiet, säger att inte ens hennes elever bryr sig längre och de brukar annars sjunga och dansa mellolåtar tills lärarna är beredda att begå våld.

Under många år var jag precis så nördig som skådespelaren Björn Kjellman. Jag kunde på begäran framföra låtar. Om någon t.ex. önskade Turkiet 1978 så kom inledningsraden, ”Dünya duruyor aniden seni sevinçe”, liksom per automatik. Sånt kan jag inte längre och årets Mellolåtar är alltför intetsägande för att jag skulle vilja misshandla mina öron för att lära mig dem.

Om jag under hot skulle tvingas komma med en låt som hyfsat duger så finns det för mig bara ett alternativ. Som den countrydiggare jag är så blir det i så fall Martin Almgren och låten ”Bitter lullaby.” Martin har en perfekt röst och även om låten inte duger att jämföras med countrylåtar i allmänhet så......

Min gissning inför Eurovision i Lissabon i maj blir dock: Sverige slås ut redan i semifinalen.

I dag kan vi läsa i Aftonbladet att Christer Björkman åter blivit värvad som producent till Eurovision. Tänk att vi aldrig kan få slippa honom och hans idéer om hur en riktig schlager-mello-eurovisionskväll ska vara.

SVT har låtit Mello bli rena pajaserierna. Förhoppningsvis görs ett kraftigt omtag med rejäla nytänk till nästa år. Det kan vara sista chansen om vi tittare inte ska fullborda den massflykt från tv-sofforna som redan har påbörjats!

2 kommentarer:

  1. Jag är också så förbannad över årets "Mello" att jag inte vet var jag ska börja. Ska försöka bena ut ilskan ...

    1. Christer Björkman sitter som en liten Kim Jong-Un på sin schlagertron och bestämmer (om ryktena stämmer) helt och hållet vilka bidrag som ska gå vidare till tävlingen. Detta får han fortsätta med år ut och år in utan några starkare protester från TV-avgiftsbetalande människor. Hur länge ska karln tillåtas vara kvar???

    2. Ingen ska försöka få mig att tro att de 28 bidrag som valdes ut till årets tävling är de bästa som musik-Sverige har att erbjuda.

    3. Att presentera sådan dynga som 2018 har bjudit på kommer att skrämma bort de duktiga låtskrivare som finns i Sverige. Vem i herrans namn vill ställa upp med en seriös låt när bidrag som "Fuldans" går direkt vidare till final?

    4. Ta bort den förbannade appen! Visst ska barn och ungdomar också ha rätt att rösta, men Samir & Viktor behöver inte få 3 röster av varenda unge.

    5. Artisterna ... För att representera Sverige bör lite stil finnas och där håller jag inte med dig, käre bloggare. Martin Almgrens utstrålning är lika het som ett kylskåp, och tyvärr krävs det lite mer för att locka röster från övriga Europa.
    Väletablerade och världskända artister kommer knappast heller att ställa upp när risken finns att en glad kille med flätor i håret vinner över dem i en delfinal.
    Och varför måste polskor och norskor delta i "Mellon"?

    6. Röstningen ... Frågan är väl om svenska folket borde få rösta överhuvudtaget ...

    7. Den som har skrivit årets rekvisita borde titta djupt in i en skämskudde. Det är så uruselt dåligt att jag rodnar (trots att jag inte på något sätt är inblandad).

    8. Håller med - hoppas att det går åt helvete för Sverige i semifinalen. Kanske är det enda vägen att bli av med Christer Björkman?

    9. Portugiserna får förresten gärna behålla Christer. Lås gärna fast honom i ett träd på exempelvis Porto Santo under resen av hans liv.

    10. Någon CD-skiva blir det inte för mig heller. Kommer inte ens att köpa den när den reas ut för 59:-.

    Nej, det kan knappast bli värre än så här ...

    SvaraRadera
  2. Upprörd som jag var glömde jag punkt ...

    11. Enligt min mening finns det ETT bidrag i finalen som är värt att rösta på, och det är John Lundviks "My Turn".

    SvaraRadera