7 januari 2018

Sluthandlat i fysisk butik!

Jag trodde aldrig att jag skulle säga det men faktum är att jag tror att jag har handlat för sista gången i en verklig och vanlig butik när det gäller dyrare varor. Jag har nu övertygats om att framtidens butiker på stan kommer att vara begränsade till antalet och endast fungerande som showroom där kunder kan testa storlekar och jämföra produkter. 

Alla köp kommer att göras på nätet!

Trist tycker jag som gillar levande citykärnor med folkliv men kanske kan butiksutdöendet räddas av krogbranschen för middagar är lite svårare att vänta fem dagar på även om det i dag är många matkasseföretag som slåss om kundernas gunst.

Min gamla stereoanläggning beslöt sig i mellandagarna för att kasta in handduken, ett par nya gympaskor var tvungna att bli köpta och en uppfräschning av badrummet genom nytt duschdraperi och ny badrumsmatta stod på agendan under mellandagsrean.

Jag hade en idé om att kunna få en hyfsad cd-anläggning för 1500 spänn men insåg raskt under min butiksrunda att den prisklassen endast erbjöd smäckra och plastiga lådor med en ljudkvalitet som jag inte kan acceptera.

Beslöt mig då att kolla priserna på anläggningar som jag skulle kunna överleva med. Det märkliga tyska företaget, som på dagisvis fortsätter att göra reklam för sina varor med tysk brytning, något vi kanske tyckte var kul för många år sedan, hade stereon jag önskar. Tre tusenlappar skulle den gå på och jag konstaterade att min januaribudget inte tolererar denna utgift.

Väl hemma googlade jag och fann exakt samma anläggning från ett välkänt företag som jag handlat från förr för 1890 kronor. Deal!

Gympaskorna, som kostar 1500 spänn i Stockholmska butiker fick jag för 350 kronor från tillverkaren själv.

Badrumsuppfräschningen fick jag också nätledes för inga pengar alls om jag jämför med butiken där jag tittade ut produkterna.

En snabb överslagsräkning ger vid handen att jag ”tjänat” närmare tre tusenlappar på att handla på nätet i stället för i butik. Folk som handlar i butik måste vara galna!

Farväl alla butiker som jag gillat genom livet! Ni kommer inte att överleva så länge till. I alla fall inte i den mängd som finns i dag och heller inte om ni inte gör om er till små hål i väggen för oss som gärna vill kolla storlekar och design innan vi slår till. På nätet!

1 kommentar:

  1. Älskar att näthandla och har gjort så i många år, även om jag naturligtvis ibland gärna strövar i butikerna, där jag kan känna på material och kanske prova ett klädesplagg.
    Tyvärr är det så att butikshyrorna på de flesta håll är tokhöga, och gör att butikerna - ibland inte ens större kedjor (Solna C är ett exempel) - kan överleva.
    Det tråkiga är som du skriver att centrumkärnorna urholkas. För min del får de gärna bygga om fler parkeringsgarage och affärslokaler till bostäder. Det kommer - förutom restauranger - att göra centrumkärnor mer levande.

    SvaraRadera