3 september 2017

Svensk media mestadels otacksamma jävlar!

Somliga skulle kalla mig nyhetsnörd. Andra rättshaverist. Ytterligare andra språkpolis.

Jag stortrivs med alla dessa tillmälen och det är inte utan att jag känner en smula stolthet!

Jag tar del av en ohyggligt stor del av det som publiceras i media världen över. Ofta kan jag konstatera att svenska mediekonsumenter inte har en aning om vad som pågår ute i världen eftersom vår egen media inte rapporterar i tillräcklig omfattning. Eller på korrekt svenska!

Jag tipsar ganska ofta svenska nyhetsredaktioner om det jag finner men som inte rapporterats i Sverige.

Jag förväntar mig ingenting alls som kompensation. Förutom ett ”tack!”

TT och DN är kul att tipsa. Om de är intresserade så skickar de snabbt ett ”tack” tillsammans med ett ”vi kikar” eller ”den plockar vi upp.”

GP tackar ibland men ytterst sällan. Mest beroende på att deras tips-mejlbrevlåda oftast är full och inte kan ta emot mera post!?!

SR tackar men deras public service-kompisar vid SVT har det svårare.

Kvällstidningarna är absolut sämst i klassen på att skicka ett enkelt ”tack” trots att de vid flera tillfällen använt sig av de tips jag mejlat, tips som jag påstår att de aldrig skulle ha nosat upp annars. Vid kvällspressen, påstår jag, arbetar horder med unga journalister som tror sig vara Guds gåva till journalistiken. Journalister som snabbt hugger ett nyhetstips i tron att alla deras kollegor ska övervältra dem med lovord över deras doftkänsliga murvelnäsor.

Den som skickar in ett foto på en förskola i ”Knäckebröhult” med taket i brand ersätts med tusenlappar medan andra nyhetstips inte ens förtjänar ett ”tack.” Jag kommer aldrig att begripa!

Sedan är det där med språket och att jag som språkpolis försöker göra mitt till att media ska skriva på ett lättfattligt och korrekt språk och där en felstavning helt kan ta fokus från det journalisten vill berätta.

Vid påpekande om språkliga brister blir repliker oftast ett konstaterande, i olika ordalag, att jag är en överkänslig jävel.

Nyhetsläget i världen är, när jag skriver dessa rader, minst sagt intensivt men att skylla på tidsbrist och ändå hugga på ett tips från en nyhetskonsument är inte okej med mindre än ett ”tack” i retur.

Avslutar med ett klipp från SVT Text, som låg ute flera timmar på lördagskvällen, för övrigt en kväll på SVT Text med många märkliga rubriker och ganska så sopig svenska:






Jag ifrågasatte stavningen. Om jag fick ett ”tack” eller en kommentar överhuvudtaget? Absolut, och besvärande nog, inte!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar