10 september 2017

2000 gripna i Chile eller en pizza i Värsås?

Polisen är framgångsrik. I Chile!

Men om detta fick vi inte veta ett dugg under helgen. I alla fall inte alla ni som inte tar del av media runt om i världen.

El Mercurio, stor tidning i Chile, berättade på lördagseftermiddagen att den nationella polisen i en landsomfattande insats gripit närmare 2000 personer. På 924 av dessa fanns en arresteringsorder och 982 greps under pågående brottslighet.

110 vapen beslagtogs och mer än 10 kg narkotika anträffades.

Är det någon mer än jag som tycker att detta borde ha blivit en nyhet även i Sverige? Jag tänker t ex att det verkar vara olika hur polisen i Chile och polisen i Sverige har det när det gäller framgångar.

Jag tipsade ett par medieredaktioner om Chile men ingen av dessa fann uppenbarligen tipset intressant.

Vad fick vi oss i stället till livs på lördagskvällen, någon timme efter att jag mejlat in tipset om Chile?

Jo att delar av befolkningen i Värsås i Västergötland motsätter sig en etablering av en pizzeria!?!

Nyheten kom ursprungligen från Skaraborgs Allehanda men plockades på lördagen upp av Expressen. Nyheten är förvisso av en dignitet som kan vara lämplig för ett lokalblad respektive en kvällsblaska men det hela slutar inte där!

TT slår upp saken och detta innebär att stora delar av landets press publicerar telegrammet!

Jag konstaterar att det bor 600 personer i Värsås. Hur många som motsätter sig pizzerian får vi inte veta. Jag gissar på tre samtidigt som jag funderar på vilket allmänintresse denna nyhet kan ha som gör att TT finner det lämpligt att leverera en pizzadebatt? Kanske får vi vara tacksamma över att nyheten inte publicerades tillsammans med en ”flash” och krigsrubriker!?!

Jag skiter i Värsås och deras pizzaångest och fortsätter att suga i mig stora nyheter från omvärlden. Nyheter som aldrig kommer svenska nyhetskonsumenter tillhanda!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar