9 augusti 2017

Glen Campbell väckte mitt countryintresse!

”I’ve been walkin’ these streets so long.”

Första raden i Glen Campbells megahit ”Rhinestone Cowboy.” I natt kom beskedet att Glen gått ur tiden efter att ha lidit av Alzheimers sjukdom i flera år.

I Sverige har det aldrig varit riktigt okej att gilla countrymusik. Vissa tycker fortfarande att det är en smula skämmigt att erkänna att musikstilen står högt i rang hos dem själva. Jag erkänner gärna att jag gillar country och jag har Glen Campbell att tacka för att han ledde mig in på denna väg.

Jag var tonåring när ”Rhinestone Cowboy” släpptes och jag blev såld!

I kväll lyssnar jag på skivor med Glen och sänder en tacksamhetens tanke till honom för hans gärning med låtar som ”Wichita Lineman”, ”Galveston”, ”Gentle on my mind” och många, många fler!

Vad många inte känner till är att Glen även spelade in ”(I never promised you a) Rose Garden.”

Lynn Anderson gjorde denna låt världsberömd men i min värld gör Lynn låten ganska styltig och sprättig. Glen Campbells version är betydligt mer laid back.

Från och med i dag lirar Glen på andra scener än de på jorden. Han hade rätt redan när han sjöng in Larry Weiss ”Rhinestone Cowboy” och i dag har han fått ännu en textrad uppfylld:

”But I’m gonna be where the lights are shinin’ on me!”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar