14 augusti 2017

Butikskedjorna begår självmord!

Jag hittar en gammal Expressen-artikel, från 27 april 2003, som konstaterar att butiksdöden var utbredd. Redan då!

Glesbygdsverket hade tagit fram statistik som visade att bara under år 2002 förlorade 117 orter i riket sin allra sista butik.

Det handlade (!) inte om utflyttningskonsekvenser för landsorten utan främst om hur det hyfsat ”nya”, Internet, skapat handelsplatser som gjorde fysiska lokaler alldeles onödiga.

Butiksdöden fortsätter att bre ut sig och jag kan inte annat än att tycka att detta är förfärligt. 
Trots att jag själv, för bara några minuter sedan, bidragit till densamma.

Jag gillar att titta runt i butiker, göra fynd, lära mig de olika kedjornas storlekar och känna på kvaliteten. Särskilt kul är det utomlands där det fortsatt är något lättare att hitta butikskedjor du inte visste fanns.

I dag är jag redo att påstå att de som utrotar butikshandeln i Sverige är butikskedjorna själva!

På väg hem från jobbet tittade jag in i en butik tillhörande ”den stora kedjan.”

Jag fann en höst- och vårjacka jag bara måste ha, ett par chinos jag inte kan överleva utan, ett jättesnyggt bälte och ett tre-pack med underkläder i en alldeles särskilt häftig färg. Ett snabbt överslag gav vid handen att ”kalaset” skulle gå loss på 1600 kronor.

Jag tänkte att det var ju ett alldeles överkomligt pris för så mycket! Men jag gjorde inget köp, mest beroende på att en av produkterna inte fanns i den av mig önskade storleken, trots butikspersonalens upp- och nervändande av lagret.

Jag gick hem och loggade in på butikskedjans hemsida.

När jag beställt samtliga tidigare nämnda varor, som fanns i önskade storlekar, kunde jag konstatera att jag får varorna fraktfritt att hämta på mitt paketuthämtningsställe ett par kvarter bort. Totalpris: 1196 kronor!

Vore jag anställd vid butikskedjan skulle jag vara heligt förbannad!

Jag begriper att det är billigare att ha ett lager beläget i en lada långt bort men ändå hyfsat nära distributionsföretag.

Dock har jag svårt med trovärdigheten när en kedja som öppnat nya butiker i samma takt som folk byter skjorta väljer att saluföra sina varor hundralappar billigare på nätet jämfört med i butik. Hur tänkte ni och vad tror ni om de egna butikernas överlevnad?

Jag kommer att bli mer än nöjd med mina nyinköpta kläder, det är jag övertygad om. Jag kommer däremot att sakna kedjan som med största sannolikhet kommer att stjälpa sig själva överstyr med en prispolicy som gör att butiksköp alltmer går bort.

Att vi kommer att få urtrista typer av stadskärnor, snarast snarare än något senare, är ganska lätt att inse. Något Expressen berättade om redan för snart 15 år sedan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar