21 juli 2017

Researrangörer giriga och svenska turister katastrofromantiker!

En kollega till mig envisas, sedan många år, med att resa till Turkiet på semester. Samma hotell, samma tid på säsongen, samma reslängd och troligen samma solstol. År ut och år in.

”Jamen jag å frugan vet ju hur det fungerar där”, är hans förklaring.

Att jag och andra kollegor försöker intala honom att Erdogan lämnar en del att önska med sina godtyckliga inlåsningar av både lokala journalister och annat än turkiska medborgare och briserande bomber på turisttäta platser biter inte på honom.

Kanske handlar det om någon slags ödesmättad krigs- och katastrofromantik. Går det så går det.

Ifjol erbjöds paret ombokning p.g.a. oroligheterna. De avstod men kom sedan hem och hade mage att beklaga sig över hur öde det var på det vanliga hotellet. ”Det fanns bara några ryssar där och de går ju inte att prata med!”

I morse reste en annan kollega. Till Kos!

Hon messade att hon försökte få pengarna tillbaka på Arlanda men nekades detta och med dryga fyra timmars försening reste hon tillsammans med en tonårsdotter.

Redan i förväg hade jag ifrågasatt valet av resmål med tanke på flyktingsituationen på de östliga öarna i Grekland men inte heller hon var mottaglig. ”Oh nej, det är ingen fara. Jag å dottern ska bo på ett litet mysigt boutique-hotell”, sa hon som om det var ett godtagbart argument.

Det står naturligtvis var och en fritt att resa dit de finner att det är lämpligt; Vem är jag att döma?

Dock undrar jag hur det mysiga boutique-hotellet ter sig ut denna fredagskväll?

Det hedrar min Kos-resande kollega att hon gjorde vad hon kunde för att få tillbaka stålarna. 
Kan inte vara kul att under en ynka vecka varva sol och bad med promenader bland raserade byggnader.

Det är däremot en PRAKTSKAM för researrangören ifråga att erbjudandet inte självklart serverades de inbokade resenärerna medan landningsbanan på Kos under flera timmar inspekterades för att bli godkänd att åter ta emot tunga charterflyg och under tiden bilderna på förstörelsen kablades ut över världen.

Snart är det dags för min Turkiet-vurmande kollega att åter resa med lilla frugan. En resa som sedan länge är slutbetalad. Utan avbeställningsskydd!

Folk är märkliga och många researrangörer dumdristigt giriga!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar