9 juli 2017

DN prishöjer slumpvis!

Sedan många år är jag prenumerant på den stora morgontidningen. Min prenumeration betalar jag via autogiro och ibland dröjer det innan jag kollar hur mycket stålar som försvunnit från mitt konto vid månadsskiftet.

Jag vet ju vad det kostar och räknar stenhårt med att det är denna summa som dras från mitt konto om inte annat meddelats från tidningen.

Det visar sig vara en urusel idé att så till den milda grad vara säker på att summan som dras är den överenskomna! I alla fall i fallet med DN!

Jag har under ett stort antal månader betalat 399 kr för min prenumeration men fann att tidningen nu plötsligt dragit 449 kr!?!

Vid kontakt med tidningens kundtjänst, via chatt, fick jag slängt mig i ögonen:

”I slutet på maj gick det ut information till de prenumeranter som från och med denna dragning skulle få ett högre pris. Anledningen till detta är för att Dagens Nyheter successivt kommer att öka priserna för alla prenumeranter i Stockholmsområdet, men med 4000 st prenumerationer åt gången. Det finns inga speciella kriterier för de 4000 prenumeranter som har fått ta del av prishöjningen nu utan det sker slumpvis.”

Nej DN! Jag har inte blivit aviserad någon prishöjning men detta kan vi troligtvis skylla den obefintliga postdistributionen i riket där det, i alla fall hos Postnord, lär finnas överfulla plastbackar med outdelade försändelser.

Det som däremot är högintressant är skrivningen om att prishöjningen genomförs lite hipp som happ där vissa prenumeranter får betala mer än andra under en övergångsperiod.

Nu väntar jag på ICA börjar ta olika mycket betalt, slumpvis, för mjölken beroende av kundens könstillhörighet, lokaltrafikbolagen saltar månadskorten, slumpvis, för de som ser ut att ha råd och vårdinstanser förlänger vårdköerna, slumpvis, för de patientkategorier som doktorerna tycker är jobbiga!

Jag tänker att konsumentlagarna måste vässas till. Jag trodde i min enfald att ett medgivande behövs från en kund när en prenumerationskostnad ska höjas men så är inte fallet. Detta har DN tagit mer än fasta på och differentierar priserna inom samma typ av kundsegment!

Är det ens tillåtet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar