25 juni 2017

Ving - en oseriös fis i reserymden!

Det är när det går snett med en inköpt vara eller tjänst som det verkligen visar sig om det säljande företaget har begripit sitt uppdrag!

Tillhör företaget i fråga de stora elefanterna inom sin bransch så är det av yppersta vikt för dem att hålla fanan högt för att inte riskera att förlora förtroendet bland sina kunder.

Jag har, vid flera tillfällen, ondgjort mig över researrangören Ving, deras flygbolag och koncernen de ingår i, Thomas Cook.

Blir tyvärr inte alls förvånad när jag under söndagseftermiddagen läser en nypublicerad artikel på Expressen/Allt om Resor.

Gunnel Jonsson kom för en tid hem till Åsele efter en semestertripp till Mallorca. Med på flyget från Palma fanns inte Gunnels resväska och ända sedan hemkomsten har Gunnel försökt, med alla till buds stående medel, att få veta vad som hänt för att om möjligt kunna få tillbaka kläder och semesterminnen.

Ving vägrar befatta sig med saken och hänvisar först till flygbolaget, Air Europa, som utförde flygningen och senare till reseförsäkringsbolaget.

Gunnel ringer runt i en omfattning som säkerligen kommer att rendera henne en telefonräkning modell större än störst.

När Expressen kontaktar Ving säger företaget: ”Det är bara flygbolaget som kan eftersöka försvunnet bagage. Men självklart så försöker vi hjälpa till så gott vi kan.”

För mig framstår det som mer än önskvärt tydligt att Ving på intet sätt varit Gunnel behjälpliga och att det är först när media kontaktar företaget som de eventuellt kan komma att tänka om och tänka rätt.

Gunnel konstaterar att hon har köpt en resa av Ving för sista gången. Det hedrar henne! Själv fattade jag samma beslut för flera år sedan.

Ving, och därmed hela koncernen Thomas Cook, en av de stora elefanterna på resehimlen, visar sig gång på gång bara vara en fis i rymden när det handlar om kundservice.

Det är alltför lätt för resebranschföretag att gömma sig bakom regelverk och finstilta texter men det är först när något går fel som det visar sig vilka som är värdiga kundernas, ibland surt förvärvade, slantar spenderade på drömsemestrar.

Ving och Thomas Cook tillhör inte de som har begripit!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar