4 juni 2017

När ska SAS vakna ur säkerhetsdvalan?

För några veckor sedan ondgjorde jag mig över säkerhetsbristerna i samband med en resa till Bryssel då inga identitetskontroller varken gjordes på Arlanda eller Bryssels internationella flygplats Zaventem.

Det är upp till varje flygbolag att bestämma vilka typer av kontroller som ska genomföras. På Zaventem kunde jag konstatera att många flygbolag, och då främst lågprisbolag, krävde pass eller nationella id-kort vid boardingen, något SAS bortser ifrån. Om de inte tvingas till det men mer om det senare!

Swedavias hemsida kan vi läsa: ”När du reser utomlands behöver du kunna identifiera dig, antingen med pass eller nationellt id-kort.” En sanning med mer än modifikation! I alla fall om du reser med SAS!

Jag skrev till SAS och påtalade det hela och i svaret kan jag läsa:

”SAS följer de strikta regler gällande identifikation som finns vid flygresor. I samband med biljettköpet görs kontroller och man gör även slumpvisa kontroller i samband med själva resan. Exakt vilka kontroller som görs kan vi av naturliga skäl inte redovisa.
Jag förstår att du funderar över varför man inte kontrollerar alla passagerare, men kan försäkra att vi följer det regelverk som finns.”

Jag är övertygad om att SAS följer de regelverk som finns. Därmed inte sagt att flygbolaget inte själva kan, och bör, använda sig av högre ställda krav i terrortider som dessa.

Nu läser jag på den danska resesajten check-in.dk att det från i höst kommer att bli obligatoriskt att visa pass eller nationellt id-kort vid avresor från belgiska flygplatser.

Sedan terrorangreppen i Bryssel, den 22 mars 2016, har den belgiske inrikesministern Jan Jambon vidtagit ett antal åtgärder för att höja säkerheten och nu har den belgiska regeringen fattat beslut om obligatoriska identitetskontroller. Så alldeles utmärkt!

Medan SAS fortsätter att följa ”det regelverk som finns” så vet bolaget fortsatt inte vilka som sitter på deras flighter.

Från och med i höst vet vi i alla fall att det ombord på bolagets flyg från Zaventem sitter det i alla fall passagerare som fått bekräfta att de är de som de påstår sig vara.

Jag tror att flygbolag i allmänhet skulle tjäna på att inte bara tala om de högt satta säkerhetsaspekterna utan också visa i direkt handling att säkerheten är mer än regelverk de påstår sig följa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar