28 juni 2017

Flygbussarna - vem får avgå nu?

I ett allt hårdare klimat då det gäller för företag att marknadsföra just sina produkter eller sina tjänster är det reklamen som sticker ut, som är rolig eller som har en kul vinkling nog ändå det som lockar oss kunder mest.

Ibland, alls inte sällan, visar det sig att reklamkampanjerna slår ohyggligt fel!

I Stockholms tunnelbana har vi under den senaste veckan kunnat ta del av Flygbussarnas kampanj ”Alla får avgå” där vi får se bilder på företagets chaufförer ackompanjerade av texter som ”Klockan 12:10 avgår Anne-Lee med omedelbar verkan” och ”Redan första dagen på jobbet fick Olle avgå.”

Kampanjen vill förstås få oss att begripa att företagets bussar går stup i kvarten.

Under onsdagseftermiddagen inträffade en tragisk olycka vid Brommaplan där en äldre man kördes över av en buss. Mannen avled senare av sina skador.

I medierapporteringen, via bilder, står det helt klart att bussen ifråga kom från Flygbussarna
Polisen har, när detta skrivs, inlett en förundersökning om vållande till annans död.

Jag tänker att den berörde chauffören, och många av hans/hennes kollegor, just nu inte finner reklamkampanjen i t-banan som alldeles briljant eller ens välgenomtänkt.

Här snackar vi om stor tragik där en anställd kanske tvingas bort från jobbet.

Det var nog inte precis detta som Flygbussarnas marknadsansvariga hade planerat när de brainstormade fram kampanjen i tunnelbanan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar