18 juni 2017

Avokado - bär som borde förbjudas!

Guacamole är ofattbart gott! Att doppa ett nacho-chips i den gröna, kryddiga, röran och sedan njuta är en fröjd för smaklökarna! Hur gott är det inte med en mogen avokado och en klick hemmagjord skagenröra? Mums!

Eftersom bäret, för avokadon är ett bär, dessutom nu är mer populär än tidigare så är den en lukrativ inkomst för mindre hederliga världsmedborgare.

Tre arbetare i Kalifornien misstänks ha stulit avokado för motsvarande 2,6 miljoner kronor och tidigare har vi kunnat läsa om liknande stölder i t.ex. Nya Zeeland.

Sedan i mars i år har jag inte köpt en enda avokado och jag har ständigt dissat den gudomliga guacamolen närhelst den erbjudits på bufféer, till hamburgare eller på fajitas-tillställningar.

I mars fick jag plötsligt klart för mig, kanske senare än andra, att det går åt 1173 liter vatten för att producera ett enda kilo av avokado. Det var SVT Nyheter som väckte mig den gången.

I dagarna pratas det om vattenbristen som väntar bakom hörnet. Radion sänder reportage från Öland där små reningsverk förvandlar avloppsvatten till dricksdito och hur många är de på vår sköra jord som aldrig får dricka rent vatten, än mindre smaka en avokado?

Många är njutningarna och frestelserna i livet men det börjar bli mer än hög tid för alla att tänka till när godsaker ska inhandlas i livsmedelsaffärer och på torgmarknader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar