9 maj 2017

Vaccinförnekare borde fråntas föräldraskapet!

Läser, DN och Expressen skriver, att på vårdcentralen Allvis på Södermalm i huvudstaden vaccineras bara 38,7 % av barnen för mässlingen och annat oknytt.

För inte så länge sedan bröt det ut en mässlingsepidemi i Järna, söder om Södertälje, där antroposofiskt tyckande och tänkande står högt upp på agendan.

Det är mycket länge sedan nu men jag minns mina egna småbarnsår med viss fasa. Det var koppor, röda hundar, mässlingar, kikhostor, scharlakansfebrar och gud-vet-vad. Jag minns än i dag doften av den vidriga, påstått klådstillande, lösning som, likaledes påstått, omhuldande äldre släktingar kom rännande med.

Jag minns, med tämligen stor fasa, de feberfrossor då jag som liten knatte låg och yrade om de mest bisarra saker som att vissa skor var oputsade i hallen.

Jag minns att många veckor under den tid då jag skulle komma att utvecklas till den jag blivit i dag, ha förbarmande med resultatet, kom att bestå av plågor vars ärr jag än i dag bär synliga tecken på.

De 61,3 % av föräldrarna till småbarn vid Allvis vårdcentral, och minst lika många vid många andra vårdcentraler i riket, måste vara helt från vettet och kanske borde fråntas rätten att låta sina knytt växa upp under just deras beskydd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar