28 maj 2017

Mensa - de IQ-befriades förening?

Anser att jag har en hyfsad IQ och brukar ibland roa mig med att göra olika tester på nätet, bara för att jag tycker det är kul och att det samtidigt är en värdemätare på om det logiska tänkandet håller på att gå åt den berömda pipsvängen.

Vid något tillfälle, när jag varit övertygad om min egen storhet på det intelligenta planet, har jag tänkt tanken att försöka mig på föreningen Mensas inträdestest. 

Mensa är klubben för folk som hamnar i de övre två procenten av populationen när det gäller IQ. I Sverige lär Mensa ha 6 500 medlemmar.

Mensas tester består av geometriska figurer där ett antal är givna och du som testas ska tala om hur den följande figuren ser ut. På tid.

Geometriska figurer har aldrig intresserat mig särskilt mycket!

Kan inte låta bli att gapflabba när jag läser Expressens artikel om Mensa Sveriges årsträff som just avhållits i Eskilstuna, på stadshotellet därstädes.

Polis var tvungna att kallas till hotellet när avslutningsfesten spårade ut totalt. Mensa-folket söp medhavd sprit, levde rövare i korridorer och lirade trummor klockan 4 på morgonen.

Att de skyldiga någon gång lyckats tillfredsställande på inträdestestet till Mensa är ett tecken på att testerna inte alls håller måttet!

De, alldeles ofantligt, superointelligenta nollor som brölade runt på stadshotellet har troligen ingen IQ alls och förhoppningsvis är deras tid som medlemmar i Mensa nu över!

Eller är det kanske så att det är de allra mest intelligenta som inte kan hantera det deras hjärnor processar?

Hur som helst är jag glad att jag aldrig gjorde inträdesprovet till Mensa och det är inte troligt att jag någonsin kommer att göra det heller. Det är jag alldeles för smart för!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar