1 maj 2017

ESC misshandlas av SVT - och hälsorykten går om en favorit!

Snart kommer veckan som för mig och många andra bjuder på flera högtidsdagar, till skillnad från 1 maj – se mitt tidigare inlägg.

Det är dags för Eurovision Song Contest, med semifinaler 9 och 11 maj och med stora finalen den 13 maj.

Jag förvånas över att SVT i år inte tycks visa några ”inför”-program. Jag trodde att dessa t.o.m. var ett måste i och med avtalet med EBU men uppenbarligen har jag trott fel.

Finska YLE:s svenskspråkiga del har hur som helst ett alldeles utmärkt ”inför”-program som kallas ”De Eurovisa” och som går att se på webben.

Vad jag anser om årets låtar går att läsa här:


Som synes där så håller jag tummarna för Portugals Salvador Sobral. Den senaste tiden har det kommit ett antal rykten kring Salvador. Det märkligaste kanske ändå är att anledningen till att Salvadors syrra, låtens kompositör, Luisa, nu står på scenen i Kiev och genomför de första repetitionerna. Fake news-grupper påstår att det handlar om att Salvador väntar på en hjärttransplantation!

Som tur är fann jag denna notis på webben, och som jag tror är mer sann än ryktena om hjärttransplantation:
Now Ana Paulo, Salvador’s manager, has confirmed with Jornal de Notícias that the claims about Salvador’s cardiac problems are utterly false.
“I have nothing more to say about that,” she said, explaining that he is doing well and getting over an earlier procedure. “He is recovering well from hernia surgery. Eurovision is not at risk and neither is Salvador’s career.

Att de falska nyheterna tycks komma att inta även Eurovision är mer än bara tråkigt. Men kanske kan vi befara att få se svarta tv-skärmar när sändningarna från Kiev drar i gång. Putin och hans pojkar lär väl göra allt för att ”dra ur kontakten” när partyt, där Ryssland inte får vara med, börjar!

Det är trist att Salvador Sobral inte kan vara med på repetitionerna, oavsett vad anledningen är. För att sätta ett perfekt framträdande när det väl gäller tror jag att alla repetitioner är välbehövliga.

Jag hoppas att jag har fel för Portugals bidrag i år är, och kommer för alltid att vara, för mig ett av de allra vackraste i tävlingens historia! Någonsin!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar