26 maj 2017

Barbara Dex - skändad Eurovisionbegåvning

Eurovision-månaden maj lider mot sitt slut och förutom att lyssna på årets låtar på repeat så har jag också lyssnat en hel del på låtar från förr, något som gjort att jag upptäckt en dubbelskändning!

Vän av schlagerordning påstår kanske att jag därmed diskvalificerat mig från att hävda att jag är en riktig Eurovision-nörd.

Barbara Dex (riktiga efternamnet är Deckx) var bara 19 år när hon beträdde scenen i irländska Millstreet 1993. Hon representerade sitt hemland Belgien med den vackra balladen ”Iemand als jij”, någon som du.

Barbara gjorde en Lena Ph och framträdde i en självsydd klänning. I kombination med att ha anlitat en frisör och en makeupartist från helvetet så slutade kvällen med en praktfull jumboplats. Jag sörjde placeringen samtidigt som jag undrade hur scenframträdandet kunde tillåtas att bli en sådan katastrof.

Sedan 1997 finns ett, inte särskilt hedrande, pris i Barbaras namn; "Barbara Dex Award", som premierar sämst klädde deltagare i Eurovision. Det är numera medlemmar på sajten songfestival.be som utser vinnarna. I år vann Montenegros Slavko, mannen jag förfasades över i mina omdömen inför tävlingen.

Kanske borde vi införa ett ”Lena Ph Award” vid svenska Mello?

Hade Barbara tävlat i år med sin låt från 1993 så tror jag att hon kämpat i toppen, mot oslagbare Salvador från Portugal. Hennes låt är för mig fortsatt en av de vackraste.

I tävlingen sjöng Barbara på flamländska men hon har även gjort en fransk version. Jag visste inte detta men blev varse när jag lyssnade på webbradiostationen escradio.com som lirade ”Je n'ai jamais aimé quelqu'un comme toi” häromdagen.

Denna vackra version finns att lyssna på här:
https://www.youtube.com/watch?v=-8JpnvvZG-8. Salvador hade fått se upp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar