8 april 2017

Krisreaktioner, samhällsansvar och omänskliga medmänniskor!

Så här dryga dygnet efter infernotDrottninggatan är det lätt att konstatera att antalet sätt att reagera och krishantera på är ungefär lika många som det finns människor på planeten.

Självklart är det inträffade ohyggligt smärtsamt. Samtidigt kan jag inte låta bli att tänka att händelsen på Drottninggatan, en fredagseftermiddag, hade kunnat resultera i hundratals döda och att vi denna gång kom undan med, inte blotta för det finns många andra reaktioner, bland annat förskräckelsen.

När helvetet bröt ut satt jag på en buss på E18, på väg från Norrtäljehållet in till Stockholm. 

Vid Danderyds sjukhus var det tvärstopp. T-banan hade redan stängt och alla SL-bussar tömdes på passagerare och chaufförerna kommenderades hem till garagen.

Nej, inte riktigt alla bussar. En tapper chaufför meddelade: ”Jag fortsätter fram till Albano, men sedan går det inte längre.” För många av oss var chaufförens ord underbara! Med insikten att ”ju närmare destinationen, desto bättre” var erbjudandet om ytterligare ett par kilometers färd mer än välkommet.

Förutom för den kvinna i 40-årsåldern, som klev på strax efter mig.

Hon frågade, med halvhysterisk röst: ”Jamen hur ska jag komma hem då?” och upprepade detta tre gånger medan chauffören varje gång svarade, för vad skulle han svara, ”Jag vet inte!”

När jag hade tröttnat på ”tanten” kunde jag inte låta bli att tillrättavisa henne med ett ”ingen av oss vet om vi kommer hem, hur vi ska komma hem och om vi alls kommer hem levande – nu får du lov att skärpa till dig.” Något som resulterade i att jag åkte på en utskällning av kärringen som menade att jag inte förstod att hon har barn!?! 
Nähej? 
Men uppenbarligen föresvävade det henne inte för en sekund att vi var hundra andra, vars familjesituation hon inte vet ett skit om. Jag hoppas att denna kvinnas barn inte skaffar barn i sin tur för uppenbarligen är gendefekten så pass stor så att detta vore direkt förödande!

Efter en tretimmars promenad genom staden och ut på andra sidan kom jag till slut fram till min destination. Jag förundrades över den sammanbitenhet och beslutsamhet som gällde i alla de lämmeltåg som sakta rörde sig framåt i den tidiga fredagskvällen. ”Vi ska klara även detta”, kändes det som om vi var överens om.

Helt vanliga människor, vem som helst, begick stordåd när de hjälpte till i City. Andra öppnade sina hem medan åter andra, alltför många, dock uppträdde som yra, inte färdigtänkta, höns. När hönsen tillhör offentliga verksamheter så är det inte längre okej. Inte 2017 med ett stort antal terrordåd i det världsliga bagaget!

Tills nästa gång något liknande inträffar, för det kommer det ju med stor sannolikhet att göra, så måste SL t.ex. ta fram, eller omarbeta, en krisplan. Det kan inte vara så att alla bussar kallas hem när det värsta inträffar och när t-banan stänger.

Från yttre knutpunkter, Gullmarsplan, Liljeholmen, Danderyds sjukhus och några till borde alla tillgängliga bussar ha i uppdrag att frakta folk bort från stan och till platser som ligger närmare de destinationer som alla människor vill komma till.

I går borde ett stort antal bussar ha fått i uppdrag att köra folk runt stan och hade vi haft alla ringleder klara, något som borde ha varit gjort för minst ett decennium sedan, så hade detta varit en finfin lösning!

Jag vet; Inte på långa vägar alla resenärer skulle komma med eller fram men att sticka huvudena i sanden, dvs bussarna i garaget, kan knappast vara den optimalaste av lösningar en dag som i går!

Det borde tvärtom finnas instruktioner på nätet som säger att ”i händelse av att City lamslås så bege er om möjligt till platserna A, B eller C”, precis som det finns utrymningsbeskrivningar på de allra flesta arbetsplatser.

I går, när Polisen vädjade om att allmänheten skulle lämna stadens centrum blev det i stället lämmeltåg med tiotusentals människor i smeten. Obegripligt!

Under den långa promenaden i går kunde jag också konstatera att i stort sett alla näringsidkare snabbt bommat sina verksamheter. Det gick inte att köpa ens en flaska vatten någonstans. Att folk samtidigt säger sig vara för en vardag där vi står upp mot terrorismen klingar därför mer än falskt. Ska vi låta livet fortgå som vanligt så ska vi väl låta livet fortgå som vanligt liksom!

Elisabeth Åsbrink, på DN Kultur, skriver i dag en krönika om att lösningen på all terrorism är att vi börjar hälsa på varandra!?! ”Se varandra i ögonen. Småprata. Ge terroristerna största möjliga motstånd”, är rubriken.

Visst, alla terrorister i världen ska ges största möjliga motstånd, så långt är jag med. Men att säga ”hej” till folk i parti och minut tror jag knappast är lösningen. De allra flesta nutida människor, och alla människor jag såg i går, har öronen igenpluggade och fokus riktade ned i mobilerna. 
Dessutom undrar jag hur Elisabeth tycker att vi ska selektera vilka vi ska hälsa på. Ska jag tro på hennes resonemang så lär det handla om ren rasism och att vi ska heja på personer med annan kulturell bakgrund och eventuellt med skägg. Åsbrinks krönika är en smula skrämmande.

Under lördagen har jag varit på en dagstur utanför Storstockholmsområdet och har sett ett antal flaggor, i ett antal andra städer, på halv stång. Inte ens detta har flaggansvariga koll på då flaggorna hängt just på halv stång och inte, som regelverket föreskriver, på två tredjedelars stång. Kanske en petitess i sammanhanget men lik förbaskat inte direkt vördnadsfullt!

När vi alla känner att sorgen börjar klinga av är det dags att se över hur vi som enskilda individer kan förbättra oss i svåra stunder som Stockholmsfredagen. Men det är också dags för myndigheter, företag och andra att bidra på ett bättre sätt än att gömma sig och låta allmänheten få hålla tillgodo med att lägga rosor på polisbilar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar