7 mars 2017

Trumps inresestopp är bara rasism!

Alltså;

Om jag, som svensk medborgare, vill åka till USA måste jag, i god tid före den tänkta avresan, ansöka om ett slags inresetillstånd, det s.k. ESTA.

Vid incheckningen på flygplatsen kollas mitt pass och att USA inte har några invändningar. Innan jag boardar den transatlantiska flygningen görs ytterligare kontroller och vid minsta tveksamhet är det tvärnit.

Det flygbolag som tar med sig en icke-välkommen resenär till staterna får dryga böter plus att de får med sig resenären tillbaka över Atlanten igen.

Kontrollsystemet tycks i det stora hela fungera utmärkt och jag respekterar krångligheterna, mest med tanke på 11 september-dåden.

Donald ”the Menace” Trump har nu skrivit på ett nytt inreseförbud som gäller alla resenärer från Iran, Libyen, Syrien, Somalia, Jemen och Sudan, som inte har ett giltigt visum eller permanent uppehållstillstånd.

Det påstås att stoppet, som gäller i 90 dagar, kommit till för att ”stärka USA:s nationella säkerhet.”

Jag undrar, minst sagt förbryllat, hur många sudaneser, libyer, somalier och övriga nu utestängda som tidigare lyckats ta sig över haven utan nödvändiga papper och illegalt passerat USA:s gräns? De måste ju gå att räkna på några få händers fingrar!

Därför är inresestoppet, helt klart, ingenting annat än ohyggligt rasistiskt och äckligt fördomsfullt, oavsett vad Donald och hans gäng påstår!

Det är lätt att hålla med Demokraternas minoritetsledare i senaten, Chuck Schumer, när han konstaterar att det nya inreseförbudet är ”ondskefullt och oamerikanskt.”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar