16 mars 2017

Rälsbrott är ofta personalnonchalans!

”Du vet väl om att du har hjulplattor?” Frågan ställd, av mig, till en t-baneförare i Stockholm som halvampert svarade: ”Tror du att jag är döv?”

Ovanstående hände tidigare i vintras och för den som inte vet kan jag berätta att hjulplattor, dvs hjul som blivit kantiga, uppstår då ett tågset t.ex. tvingas nödbromsa eller p.g.a. halka får sina hjul låsta.

Följden blir att det smäller ganska kraftigt under färd, pang-pang-pang, då kantigheterna slår mot rälsen.

Resultatet blir till sist rälsbrott och det som sker då är ingenting en kollektivtrafikberoende önskar sig. Det blir tvärnit på den berörda banan!

Så sker i kväll på västkusten där flera rälsbrott upptäckts, något som Expressen/GT rapporterar om.

För sisådär 150 år sedan arbetade jag som konduktör, eller ”Tågmästare” som titeln egentligen var, på landets då monopolistiska järnvägsföretag. Var det något jag fick lära mig under utbildningen så var det att närhelst en hjulplatta uppstår så ska vagnen genast plockas ur trafik, även om det handlade om att detta skulle ske på ett stickspår i en norrländsk ödemark.

Så tycks inte personal i dagens spårbundna trafik tänka!

Som tur är behövde jag inte nyttja t-banan mer den där dagen i vintras. För trafiken låg nere under ett antal timmar efter att rälsbrottet slutligen inträffade, troligen orsakat av tåget framfört av föraren som inte var ”döv!”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar