31 mars 2017

Mästerverk kan ge Portugal första ESC-segern!

”Om någon en dag frågar om mig,
säg att jag levde bara för att älska dig”

Har min vana trogen börjat lyssna igenom årets bidrag till Eurovision. Så småningom kommer jag, här i bloggen, högst sedvanligt att komma med mina inte fullt så ödmjuka synpunkter om låtarna.

Kan redan nu dock avslöja att jag för första gången i min Eurovision-historia brustit ut i hejdlös gråt över något av det vackraste jag hört.

Han är inte utstuderat vacker, har Tourettsliknande tics, låten har inget tempo alls och liknar överhuvudtaget inte ett Eurovision-bidrag men jag är absolut, fullständigt helsåld.

De inledande raderna, fritt översatta av mig från originalspråket, kommer från det som jag bara kan kalla ett mästerverk!

Salvador Sobral, 27 år gammal, kom 2009 sjua i den portugisiska versionen av Idol.

I år kommer han, i alla fall om jag och en mängd andra hopplösa romantiker får bestämma, att få sitt stora genombrott.

Är galet förälskad och önskar att Salvador, med låten ”Amar pelos dois”, blir den förste att se till att Portugal vinner Eurovision.

Kampen borde stå mellan Lissabon, Oporto och Funchal 2018 för vackrare än så här blir det inte:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar