18 mars 2017

Gesällbrev förpliktigar!

Även om jag numera är tunnhårig väljer jag att gå till en frisör, på en salong där alla anställda har gesällbrev, något som förhoppningsvis garanterar att jobbet blir ordentligt gjort oavsett hur många hårstrån det nu handlar om.

Jag har tidigare berättat att salongen i fråga ofta får spontankunder som frågar ”är ni utbildade?”

Från hårklippning till tatuering är steget långt och just tatueringar är det mest osexiga och avtändande jag vet!

Det hindrar mig inte att tycka det är bra att även tatuerare ska få möjlighet att skaffa sig ett gesällbrev, ett bevis på den kunskap de besitter, något som TT berättar på lördagskvällen.

Folk får naturligtvis göra precis exakt vad de vill med sina frisyrer, sin hud och vad det nu månde vara men klagomål på att jobbet utförts av en klåpare kommer att bli svårare för de som valt att gå till en självlärd saxare eller nålritare!

Det finns säkert många självlärda klippare och hudristare som är bättre än de salonger som erbjuder en snagg för 99 spänn eller en tribalmålning på ena skinkan för en struntsumma.

Därmed inte sagt att den som vill utsätta sig för ett halvtaskigt jobb har något att klaga på när frisyren eller kroppsmålningen inte blir som förväntat när den utförts av en hobbyklåpare!

Bra med gesällbrev även för tatuerare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar