21 januari 2017

Varför är du beige Johan Hakelius?

Jag brukar ofta finna att Johan Hakelius krönikor är fyndiga. Jag har aldrig reflekterat över att han själv är en så ofattbart färglös individ. Tills i dag! Nu har jag insett att han inte bara har urdålig syn. Han är också utrustad med det svenska sinnelaget att färger är av ondo, något jag själv alltmer tar avstånd från, ju äldre jag blir tycks det som.

I dagens Expressen skriver Hakelius en krönika där han uppger sig finna att folk på gatan har sådana där ”poolblå” plastpåsar på fötterna som vi främst finner på vårdinrättningar.

Det visar sig att när Johan ser den tredje personen på kort tid som han tror har plastpåsar på fötterna tar han en närmare titt och finner att personen har blå gympadojor som fotbeklädnad. Johan får frispel och förfasas!

Jag spanar in bilden på Johan som bildar högerkant till texten. Där står han i en illasittande och skrynklig, beige, kostym och har sina bruna glasögonbågar anno 1972 på näsan. Suck!

Jag tycker verkligen att svenskar, särskilt under vinterhalvåret, men även ofta annars, är så urtrista när det kommer till färgval. Det är svart, grått, beige och ännu mera grått.

En glåmig tisdagsmorgon i januari, på väg till jobbet i kollektivtrafiken, är det inte lätt att känna någon pigghet alls. Tvärtom; Allt det färglösa runt omkring skulle kunna få även någon speedad amfetaminknarkare att falla i medvetslöshet av ren tristess!
Som tur är brukar en kvinna med ursprung från något land söder om Sahara ofta åka med samma färdmedel som jag själv. Ååååh, vilken vitaminkick det är att få se hennes färgfyrverkeri!

Hörru Johan!

Snart får du ännu en medborgare att förfasas över. Denne bloggare köpte ett par ”poolblå” gympadojor på rean häromveckan. Nu krävs bara att våren kommer och att Nackareservatet gör sig promenadvänligt igen så ska här spridas fasor till folk som liksom du har en färgnyans i ansiktet någonstans mellan lättmjölk och död!

Förresten har jag ett par sprillans nya, vinröda, jeans också! Blev det för mycket nu?

Varför är du så beige Johan Hakelius?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar