19 januari 2017

SVT misshandlar åter en publikdragare!

SVT lyckas ännu en gång med uppsåtet att misshandla en tv-serie som när första säsongen sändes drog stora skaror till tv-sofforna.

På sen kvällstid på onsdagar började SVT i förra veckan att visa andra säsongen av, enligt min uppfattning, härligt rappa ”The Newsroom”, som utspelar sig på en nyhetsredaktion.

Första säsongen visades 2013!! Och tv-serien lades i USA ned 2014 efter tre omåttligt populära säsonger.

Serien är skriven av Aaron Sorkin, den kontroversielle men ack så begåvade manusförfattaren som också bl a skrivit manus till ”The West Wing”, eller ”Vita Huset” som serien kallades på svenska.

”The Newsroom” är spännande, kul och tempofyllt. Replikerna står stundtals som spön i backen! I huvudrollen ser vi Jeff Daniels som nyhetsankaret Will McAvoy och den brittiska skådespelerskan Emily Mortimer som den exekutive producenten MacKenzie McHale. I mindre roller förekommer stjärnor som Jane Fonda och Sam Waterston. Olivia Munn, skådespelerska som just i dag omtalas i tabloidpressen för inblandning i något slags kärleksdebacle mellan två bröder i amerikanska fotbollsligan, är också med i ”The Newsroom.”

Min favorit är Emily Mortimer, som jag måste erkänna att jag sett i alltför få roller.

Jag ler när jag läser en gammal DN-artikel, publicerad i september 2012, där hon intervjuas. Ler, därför att mycket av det hon säger med lätthet kan omsättas till januari 2017.”Min rollfigur (i ”The Newsroom”) säger redan i det första avsnittet att det inte finns något som är mer viktigt i en demokrati än en upplyst väljarkår.” Var det inte en avgående president som sa något liknande i går? 

Mortimer säger mycket annat begåvat också och jag rekommenderar läsning av intervjun!

Det var en otroligt lyckosam slump att jag upptäckte att SVT nu sänder säsong 2 mer än tre år efter säsong 1. När jag såg titeln i tv-tablån tänkte jag först att det måste handla om ett misstag för hur kan jag undgått alla de trailrar som borde ha föregått nypremiären?

Kanske har SVT nu fått ett fantastiskt paketpris på någon slags second hand-marknad för nedlagda tv-serier, vad vet jag?

Vad jag vet är att public service (för vilken gång i ordningen?) lyckas med bedriften att slarva bort en serie som hade kunnat ge stora publiksiffror. Efter premiären 2013 slog sig SVT själva på bröstet och påstod att serien, enligt oss tittare, "kan vara den bästa serien som någonsin sänts på TV."

När får vi se tredje och avslutande säsongen? År 2021??? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar