26 januari 2017

Önnevall borde blivit vid sin läst!

Fredrik Önnevall, SVTs alldeles utmärkte reporter, har i dag ställts inför skranket och riskerar fängelse för människosmuggling.

Säga vad man vill men när Fredrik, som talar mandarin, rapporterade från Kina satt jag alltid som ett tänt ljus. Han vågade ställa frågor till både politiska höjdare och vanliga risätare som hade kunnat rendera honom en plats i något fångläger. Hans dokumentärserie om maten i Kina missade jag inte ett avsnitt av.

I Sverige upprörs folk, mestadels kvinnor som har som extraknäck att ta hand om afghanska pojkar, över att de afghanska pojkarna nu riskerar att sändas hem och, i några fall, även har sänts hem. I vårt land vurmas det över de flyktingar som lyckats ta sig hela vägen upp till de polartrakter som vi bor i.

Jag tänker mycket på de stackars satar som aldrig lyckas ta sig hit, som inte har råd att betala människosmugglare dyra pengar. Jag tänker otroligt mycket på alla de afghanska tjejer som i talibansamhällen inte får gå i skolan utan tvingas tillbringa sin tid framför spisen, ofta födandes barn.

Det gör ont, både att tänka på de som aldrig lyckas komma hit och på de som haft råd och nu ska försvaras, upprört, av horder av svenskar.

Nej, jag har sannerligen inte lösningen på problemet. Att erbjuda byteshandel med Afghanistan, om vi får 100 kvinnor så får ni tillbaka 100 unga gossar, är liksom inget rimligt alternativ, även om jag tror att världen på sikt skulle bli mer jämställd.

Att plocka upp en syrisk gosse i Aten och smuggla honom genom Europa tror jag inte heller på. Varför just denne gosse? På vilket sätt blir världen en bättre plats om bara just han får nå den, på många sätt, kalla nord? Vad hände med alla de som startade sin flykt från Syrien samtidigt? Varför fick många av dem aldrig chansen?

Fredrik Önnevall borde ha blivit vid sin läst och rapporterat sakligt i stället för att helt tappa de journalistiska koncepterna.

Många är oförrätterna i världen och jag skulle önska att Fredrik finge fortsätta att gräva i den kinesiska myllan. Efter att han sonat det straff han nu förtjänar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar