16 december 2016

På Facebook och i Expressen går allt i repris!

På Facebook gillas och delas det i en aldrig sinande mängd!

Jag har bekanta som gillar och delar allt och många är de uppåtriktade tummarna. Det spelar ingen roll; Fula bilder, hopplöst ointressanta inlägg eller usla recept publiceras. Allt ska spridas vidare. 

Sedan finns de folk i min bekantskapskrets som blir förvånade när deras envetna gillande ibland kan tas som en regelrätt invit till något helt annat! Jag kommer aldrig att förstå!

På Facebook blir ibland inlägg virala och sprids i en mängd som får mig att tänka att mänskligheten uppenbarligen inte har viktigare saker att tänka på.

Många gånger är det som blir ofattbart viralt bara en repris på något som avhandlats tidigare. Med användare som trycker på gillaknappen utan att fundera vidare så kan även den äldsta nyhet bli som ny igen.

Samma sak gäller för Expressen. Kan tidningen kräma ur lösnummerförsäljning och klickanden genom att publicera sådant tidningen redan för länge sedan publicerat så självklart ska publicerandet gå i repris.

Christina Dahlén, från en håla utanför Kalix, säger sig i dagens Expressen vara ”så glad” över att hennes senaste inlägg fått sådan spridning.

Det handlar om att ICA:s vispgrädde har sitt ursprung i Österrike. Visst, det är helt häpnadsväckande av ICA att saluföra något liknande men icke desto mindre är nyheten gammal som gatan!

Tidningen Bohuslänningen berättade om saken 2013 och under 2015 skrevs det spaltmeter om saken i mången media, däribland Expressen, som körde nyheten ett par gånger för säkerhets skull! Jag själv bloggade upprört om ICA:s grädde och lovade att jag aldrig mer skulle köpa den, något jag sedan dess hållit bergfast vid!

I morgon är en annan dag och det återstår att se vilka virala eruptioner som uppstår då. Vad vi kan vara ganska säkra på är att det kommer att handla om något som de flesta upprördes över redan för många månader eller år sedan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar