17 december 2016

Henry Heimlich räddade mitt liv!

Tror mig redan ha berättat om kvällen då vi var ett antal personer runt ett gemensamt middagsbord som njöt av en finfin middag då jag själv, plötsligt, satte i halsen.

En större köttbit lade sig som ett topplock över luftstrupen.

Mina ögon höll på att fara ut ur sina hålor. Noll syre till mina lungor! Panik!

När jag försökte påkalla uppmärksamhet stirrade, och flabbade, merparten av gästerna runt middagsbordet.

Förutom min dåvarande ”svärmor” som genast begrep vad klockan var slagen! Hon flög upp från bordet samtidigt som jag gjorde det! Hon kom runt bordet, högg tag om min bröstkorg och klämde till så att revbenen höll på att krackelera!

Det kallas för Heimlichs manöver och har räddat livet på många! Tyvärr har många också mist livet p.g.a. människors okunskap om hur en likande situation ska hanteras.

I dag har Henry Heimlich, mannen bakom den för mig livräddande åtgärden, gått ur tiden, 96 år gammal, något som DN är först om att berätta i Sverige.

Jag är Henry Heimlich så tacksam! Utan honom och min dåvarande ”svärmor” skulle jag sedan länge ha lämnat jordelivet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar