22 december 2016

Godaste pepparkakorna ett miljöbrott!

Världens godaste pepparkakor riskerar utvisning från denne bloggares skafferi och julgotte-bord!

Sedan det avslöjats att Nyåkers använder palmolja i de outstanding smarrigaste av pepparkakor är det dags att börja tänka om. I mitt eget fall lär det handla om att helt avstå pepparkakor eller hoppas på att Nyåkers återfinner något slags sunt förnuft!

Att göra eget pepparkaksbak är både otroligt tidskrävande och alls inte lika gott som de pepparkakor som varit de enda att få passera tröskeln in i mitt hem. Vad än den mest bastanta och rabiata hempepparkaksdegskavlaren påstår så går det inte att få till samma spröd- och tunnhet som i en fabriksproducerad pepparkaka! Punkt!

Jag har vid flera tillfällen bloggat om det absolut förkastliga i att köpa produkter med palmolja i och jag för ett ständigt krig med ”min” ICA-handlare som inte vill sälja dansk fläskfilé eller irländsk köttfärs men som kränger oerhörda mängder av produkter innehållandes just palmolja.

Jag skiter fortsatt i att producenter påstår att just deras palmolja är ”certifierad!” Borneos orangutanger, på utdöende, tror inte heller på det s.k. certifierandet! Dessutom används ofta barnarbetare i produktionen av palmolja!

Enligt SVT Nyheter Västerbotten så testar just nu Nyåkers att göra sina fantastiska pepparkakor utan palmolja. Så alldeles utmärkt! Jag, och jag hoppas många andra, kommer nämligen att hädanefter även rata pepparkakor, jordnötter, chips, bordsmargarin och annat som innehåller den förhatliga palmoljan!

Om jag så ska få överleva utan favortitpepparkakorna så må det sannerligen vara både behjärtansvärt och själsligt lugnande om än med stor saknad!

Det är mer än hög tid att livsmedelsproducenter som säljer sina produkter utan palmolja i Sverige börja märka upp förpackningarna så att det blir en enkel match att välja i butikshyllorna. En liknande märkning finns redan, och är framgångsrik, i Centraleuropa! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar