28 december 2016

Ett "annus horribilis" går mot sitt slut!

Det återstår ännu dryga tre dygn av 2016 men helt klart kan vi beskriva året som ett ”annus horribilis”, uttrycket som Drottning Elizabeth II myntade för några år sedan.

Den ena efter den andra av mångas idoler har lämnat jordelivet förutom att världen som vi kände den håller på att gå helt okända vägar under åren som kommer!

Carrie Fisher, George Michael, Leonard Cohen, Gun Hellsvik, Henry Heimlich, Guy Clark, Merle Haggard, Muhammad Ali, Prince, Nancy Reagan, George Martin, Harper Lee, Glenn Frey, David Bowie, Gene Wilder, Kjell Albin Abrahamson, Lasse Flinckman, Josefin Nilsson, Basia Frydman, Bo Strömstedt, William "Wille" Löfqvist, Jane Brick, Olle Ljungström och Carina Jaarnek är bara ett urval av sådana som på ett eller annat sätt betytt något, och påverkat mig, under mitt liv och som nu tillhör de som rest vidare.

Då har jag nog ändå, högst troligt, missat någon eller några, som haft betydelse för mig, som lämnat oss under det år som nu snart går till historien.

En som jag t.ex. missade i ovanstående namnlista är Richard Adams, mannen bakom ”Den långa flykten”, sagan om ett gäng kaniner, goda såväl som helt vidriga, som så svårt grep tag i mig. Frågan är om det är läge att plocka fram boken igen för en andra genomläsning? 

Orkar jag? Tveksamt! I alla fall om jag minns rätt om alla de tårar som producerades vid den första läsningen! Brukar räcka med att höra det vidunderligt vackra soundtracket med ”BrightEyes” i högsätet för att känslorna ska vara ”all over the place!”

Må de tre återstående dagarna av 2016 bevara oss från fler känslomässiga, stundtals ohyggligt smärtsamma, förluster!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar