16 november 2016

Om reklamterror på webbsidor!

Att gå in på SvDs hemsida innebär per automatik att du hamnar på en reklamsida.

På DN är det oftast lika illa.

På i stort sett all medias hemsidor rasar det ned ”banners” eller så hamnar vi på en ren reklamsida innan vi, fort, fort, kan klicka oss vidare till pudelns kärna!

Jag vet inte hur många gånger jag nu förväntat mig att detta ska ske. Inte heller vet jag hur många gånger jag redan varit beredd på att detta ska ske och hur ivrigt mitt klickfinger varit för att snabbt ta mig till det jag egentligen vill veta; Vad händer i världen?

Jag har inte en susning om vad all reklam handlar om, än mindre vet jag vad de vill sälja!
Vem, jag frågar bara vem, klickar sig vidare till reklamköparnas plats för att få veta mer om det som är så ofantligt irriterande?

Själv står jag på gränsen, inte till nervsammanbrott men ändå, att för evigt bortse från alla de företag som vill förhindra mig från att få veta hur tillståndet i världen är. Inte för att jag inte vet detta, det är uselt, utan för att reklamhysterin gör mig helt abstinenssjuk för att jag inte får ta del av det som verkligen är viktigt!

Jag begriper att de flesta företag, även inom media, kämpar tappert för sin överlevnad, men om i stort sett ingen, allra minst jag själv, tar del av flaggor, blinkande slogans, startsidor som är helsidesannonser och gud-vet-vad, så fattar jag inte poängen! För visst är det så att en majoritet av webbläsare gör som jag? Klickar snabbt vidare utan att ta del av reklamdravlet?

Rekord slår just nu före detta Fritidsresor (R.I.P. du för svenskar välinarbetade företagsnamn!) som på sin hemsida, trots att jag skriver www.tui.se, genast lägger upp en film på en dykande man och meddelar att ”nu heter vi TUI” (Jo, jag vet!)! Snacka om att jag drömmer om att hitta min drömresa hos någon annan arrangör och raskt lämnar den sajt jag helst velat komma in på bums!

PR-människor i riket; Ni måste komma på bättre sätt att kränga era produkter! Jag är övertygad om att det är betydligt fler än jag som totalt ignorerar era nuvarande försök att få till en affär mellan er och undertecknad!

Handlar det om en ren nyhetssajt så slår det bara tillbaka på er som tror er skapa en strålande framtid men bara orsakar ofantlig irritation!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar