26 november 2016

Grattis Kuba och grattis kubaner!

Av olika anledningar var jag i dag tvungen att besöka Stockholm City. Något som påminde mig om att inte göra om misstaget förrän tidigast i mitten av januari. Redan övermättat julstressade horder av skygglappsbeklädda, rent av snuskigt otrevliga, människor. Överallt!

Men det fanns stunder av glädje också!

Med jämna mellanrum gladdes jag åt kubaner som firade!

Det medelålders paret som tog en liten dans på trottoaren. Många bilar som med vajande flaggor och ivrigt tutande firade och möjligtvis vädrade morgonluft för sina släktingar och sitt hemland långt borta!

Vänsterpartister i riket torde ha likvaka i stället för att fira första advent i helgen!

Advent, som ju betyder ankomst; Så lämpligt!

Kanske är helgen en första glänt på dörren för en kommande ankomst av demokratisk utveckling för det karibiska ö-riket som levt under kommunistiskt förtryck under årtionden? 

Jag hoppas det eftersom jag lovat mig själv att inte sätta min fot på Kuba förrän landet har något som liknar demokrati av den typ som vi känner.

Det är bara att lyckönska alla kubaner, i hemlandet och på flykt undan förtrycket;

¡Prospero Año y Felicidad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar