29 november 2016

Bensår visar sig vara skörbjugg!

Läser en artikel som jag tycker är superintressant. Det är BBC som berättar och när jag skriver dessa rader har ingen svensk media ännu hakat på. Konstigt!

BBC berättar (http://www.bbc.com/news/world-australia-38127403) om att australiensiska läkare funnit att diabetespatienter med svårläkta bensår lider av något som tillhörde en, vad jag trodde, förgången tid; Skörbjugg!

Sjukdomen, som främst drabbade dåtidens sjömän, beror på C-vitaminbrist.

Det var professor Jenny Gunton vid Westmead Hospital i Sydney som först lyckades avslöja vad ett elakt bensår egentligen berodde på.

Jag tänker på alla de som bor på äldreboenden och annorstädes, ibland med diabetes och ibland utan, som lever på torftig kost. Jag tänker att det tycks som om många sakta bara tynar bort och jag som trott att det endast handlar om ålder- och sjukdom i kombination.

Det kanske är dags att tänka om?

Samtidigt är jag glad att jag, trots vad läkarvetenskapen rekommenderar, tar, och alltid tagit i vuxen ålder, en C-vitaminbrustablett till frukost!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar