22 oktober 2016

Varumärkesintrången konsumentförvirrande

Jag påstår att vi allt oftare luras att tro att det vi köper, ser eller hör är något annat annat än vad vi inbillar oss.

Sätten att göra varumärkesintrång på är många.

Det kan handla om etiketter med liknande utseende, identiskt lika förpackningar, namn som är förvillande lika varandra och en hel massa andra parametrar som också spelar in.

Som konsument gäller det att vara vaken.

Som företagare skulle jag vara rasande om någon snodde en layout eller på annat sätt plagierade ”min” produkt.

I chipshyllan i livsmedelsbutiken är det lätt att missa varumärket när påsarna är nästintill identiskt lika.

Även på webben gäller det att se upp. En rese- och en ekonomisajt med identiska ikoner kan göra den mest förhärdade surfare förvirrad.

Oavsett vem som knyckt idén från vem, vem som var först, står vi inför ett val där hårdare gränsdragningar rent lagligt görs eller släpper designen helt fri.

Jag förordar det förstnämnda om vi konsumenter ska ha en sportmössa att göra de val vi innerst inne vill göra.

Designanarki och produktförvirring lär inte gagna någon, inte ens de producenter som plankar en konkurrents uttrycksmedel. Det blir bara ett alltför tydligt tecken på att plankaren inte har rent mjöl i (chips-) påsarna.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar