9 oktober 2016

Om de kassa plastkassarna!

Lyssnar till SR Ekot om de olycksaliga plastkassarna vi köper i livsmedelsbutikerna till rena överpriser, om man ser till inköpspriset för butikerna.

I våras föreslog Naturvårdsverket att priset för en plastkasse skulle höjas till 5 kronor och därigenom få fler att antingen köpa en papperskasse eller att ta med egna kassar/väskor till butiken.

EU kräver att plastkasseförbrukningen ska halveras till år 2025 och det är självklart, av miljömässiga skäl, att detta måste omsättas i praktiken.

Jag tror inte att ett pris på 5 kronor kommer att avskräcka de som i dag hugger en plastkasse i kassan. Om någon effekt ska kunna uppnås måste priset ligga betydligt högre än så. Jag kan, tyvärr, bara se till mitt eget beteende.

Hur vi veckohandlar varierar så klart. Själv är jag en konsument som på vägen hem från jobbet passar på att handla det jag behöver. Att jag redan i ottan, på väg mellan dusch och ytterdörr, skulle komma på tanken att plocka med mig ett par kassar/väskor är tyvärr uteslutet.

I Frankrike är plastkassar bannlysta sedan en tid och i Belgien tar de allra flesta konsumenter med sig en kasse proppfull av andra kassar på väg mot livsmedelsbutiken. Detta hedrar naturligtvis både fransmän och belgare.

I USA, bilens förlovade land, råder ren anarki i livsmedelsbutikerna där prasselpåsarna inte orkar med mer än en konservburk eller där pappkassarna saknar handtag. De inköpta varorna hälls oftast ned, huller om buller, i bagageluckan på bilen.

Jag tror att vi i Sverige på något sätt måste bli föregångare på området och ta fram ett alternativ som låter folk slippa ta med påsar till och från jobbet bara för att det ska handlas på hemvägen.

Jag försöker i mesta möjliga mån köpa en papperskasse när jag handlar och hoppas att den är tillverkad av återanvänt papper. Ibland är inköpen antingen för stora eller för små för att föranleda inköp av en papperskasse och då kan det hända att jag lik förbaskat promenerar hemåt med en eller två (satans) plastkassar i nävarna.

Måste lova mig själv att bättring är nödvändig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar