26 augusti 2016

Fråga Lund utmärkt! Doobidoo suger!

Efter en intensiv arbetsvecka, då jag bara som hastigast kunde ta del av den intensiva debatten, har jag nu haft möjlighet att i efterhand titta på nya ”Fråga Lund” i SVT.

Herrejösses vad det har stormat i vanlig media och i sociala ditos. Förnumstiga Lundastudenter har förfasats, kulturjournalister har haft eruptiva och gallbemängda uppstötningar och programmet har, mestadels, sågats strax under fotknölarna.

Håll i er: Jag tycker att programmet var alldeles, alldeles utmärkt bra men helt felplacerat på en onsdagskväll.

Här hade vi haft ett suveränt fredagsnöje på topptiden 20.00 om SVT hade tänkt efter.

Självklart kan inte nya ”Fråga Lund” vara som stenåldersvarianten. I dag googlar vi på allt som vi inte visste att vi behövde veta och litet till, så att det måste till mer show måste ha vart givet redan på förhand.

Tänk att en djupdykning till 50 meters djup innebär en praktfylla motsvarande fem stadiga Gin & Tonic! Det visste jag inte tidigare och jag hade aldrig kommit på tanken att googla fram det heller.

Att man faktiskt kan sjunga sönder ett glas hade jag heller ingen aning om. Som liten knatte låg det nära tillhands att tro att detta var möjligt eftersom operadivan Castafiore, i Tintin-böckerna, lyckades med detta. Men senare har jag gått på alla påståenden som envist hävdat att glaskrossning medelst sångröst bara är en praktmyt. Nu sprack den myten i ”Fråga Lund!”

Åter till fredagsmyset och mitt tips om att ”Fråga Lund” borde ha legat på prime time i kväll.

Nej, i stället erbjuds vi tittare ännu en hopplös serie program av ”Doobidoo”, programmet som hade premiär 2005, för 11 (j-la) år sedan och som numera är så uttjatat så att det påminner om den gamla versionen av ”Fråga Lund”! 

Detta kallar jag förakt mot tv-tittarna SVT!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar