27 juli 2016

Zensum heter teleterroristerna! Inte Sensum!

Det företag i Sverige det är absolut allra mest synd om sedan ett par år är företaget Sensum, med verksamhet inom byggbranschen. Företagsnamnet förekommer i otroligt många negativa ordalag på nätet när företaget som borde avskys heter Zensum!

Vi tar det från början.

Telefonen ringer!

Jag (nedan kallad J) svarar: ”Jens.”

I andra änden av tråden frågar en röst (nedan kallad Z): ”Är det Jens jag talar med?”

J: ”Ja, det sa jag ju just.”

Z: ”Det är klockrent!” (Användandet av ordet ”klockrent” tyder på att uppringaren är max 21 år gammal!)

J: ”Vem är du och vilket företag ringer du ifrån?”

Z: ”Jag heter Marcus och ringer från ett företag som heter Zensum. Jag skulle vilja tala med dig om dina lån.”

J: ”Förlåt, vilka lån då?”

Z: ”Dina lån, de lån du har.”

J: ”Å hur vet du att jag har några lån?”

Z: ”Det ser jag här på min dataskärm.”

J: ”Varifrån har du fått den informationen? Förresten Marcus, jag skiter i det. Jag är inte intresserad. Den här gången heller.” Därefter lägger jag på luren.

Känns samtalstypen igen?

Sedan Zensum bildades har mängder med telefoner gått varma. I samma takt som vi spärrar numren i våra lurar så skaffar sig Zensum nya abonnemang. Min spärrlista i mobilen börjar te sig rent grotesk!

Zensum utses härmed av denne bloggare som telemarketingföretagens absoluta värsting!

Läser på Zensums hemsida att företaget har ”samarbetspartners inom bank- och långivarsektorn” såsom Coop, IKANO Bank, Santander, Marginalen bank, Resurs bank, Collector bank och Seven Day. Dessa företag hamnar, om uppgifterna är riktiga på Zensums hemsida, också på skamlistan i rask takt!

Grundare och nuvarande VD vid Zensum heter Pontus Reuterswärd som, trots att han är född 1991, har ”flera års erfarenhet av branschen”.

Om IT-chefen Jonathan Gill, ett år yngre än VD, läser jag att han ”började sin tid på Zensum med penna, papper och två veckor med intervjuer för att skräddarsy” det säljteam som nu ägnar dagarna åt att terrorisera allmänheten telefonledes.

På Jonathans sida på LinkedIn skriver han: ”I have the responsibility of transforming the late night ideas from the minds of the Zensum chief staff into reality,”

Här snackar vi alltså om affärsidéer framspånade på krogen efter, vad jag håller för troligt, ett alltför stort antal öl innanför brat-skjortan och bakom det hårgeléstinna pannbenet!

I dag finns utmärkta NIX-registret, både för hem- och mobiltelefon (dessutom kan man spärra direktadresserad reklam, något jag tipsade om i min blogg redan för många år sedan).

Varför Zensum ringer mig är en gåta eftersom jag inte har några som helst affärer med någon av de banker eller långivare som Zensum påstår sig samarbeta med.

Jag fortsätter idogt att spärra alla telefonnummer till de som visar sig vara säljare av något slag. Jag skulle aldrig drömma om att köpa någon vara eller någon tjänst per telefon och jag skulle aldrig drömma om att diskutera mina bankaffärer med ”Marcus” som ringer och undrar! Punkt!

Företag som Zensum borde spärras av telefonbolaget som ser till att Zensum får tillgång till nya telefonnummer snabbare än herrar Reuterswärd och Gill hinner kommendera sin ”lilla människa” att få ännu en brat-skjorta nystruken!

1 kommentar:

  1. Jens, sluta vara avundsjuk för att yngre personer är mer framgångsrika än dig;)

    SvaraRadera