15 juli 2016

Var han en terrorist, en copy cat eller "bara" psyksjuk?

Jag hade en av mina favoritbekanta hemma på middag häromkvällen. Trerättersmenyn åtföljdes av åtskilliga glas vin och debattens vågor runt bordet gick både höga och heta. Hon och jag representerar två vitt skilda politiska uppfattningar. Hon och jag älskar uppfriskande debatter. Hon och jag älskar att reta gallfeber på varandra. Jag påstår att hon och jag gillar varandra mer än hälsosamt. På ett minst sagt platoniskt plan!

Vi hade en lång diskussion om den senaste tidens terrordåd i världen och var båda överens om att det nog inte skulle vara Frankrike som skulle drabbas av terrorism härnäst.

Vi hade båda fel!

Eller så har vi båda fortsatt rätt?

Låt mig genast poängtera att dödandet i Nice i gårkväll är ohyggligt, ofattbart och oacceptabelt.

Men var det ett terrordåd?

31-åringen som i media pekas ut för lastbilsattacken, Mohamed Lahouaiej Bouhlel, sägs vara känd av fransk polis för småkriminalitet men inte för några kända terrorkopplingar enligt den initiala nyhetsförmedlingen.

Kanske visar det sig så småningom att han lyckats dölja eventuella Daesh-kopplingar väl. Eller så kommer det fram att han är ett offer för en allt sämre psykvård. Eller så var han bara en ”copy cat” som såg framför sig tidningsrubrikerna om han själv skulle lyckas iscensätta ett dåd där många oskyldiga dödas och lemlästas.

Tillhör han den sista kategorin så lyckades han med bedriften och världens polis och säkerhetstjänster får ännu större problem att försöka förhindra dödande om den skyldige "bara" eftersträvat 15 minuter i rampljuset utan att ha någon annan genomtänkt agenda.

SR Ekot rapporterar om att de talat med boende i Nice och att dessa inte (heller) anser att det är fullkomligt klarlagt att det som skedde hade utstuderat terroristiska förtecken.

Tills vi vet mer borde media vara självkritiska nog att inte ensidigt bedöma den fruktansvärda händelsen som sprungen ur någon slags galen fundamentalism.

Det finns inga som helst förmildrande omständigheter för det som drabbade strandpromenaden i Nice i går. Men vad som än ligger bakom dådet så behöver den ”enkla” sanningen inte alls vara att det handlade om något som får högerextrema europeiska partier att drömma våta drömmar om valframgångar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar