3 juli 2016

Södertäljes "Skansen" drabbat av eldsvåda!

Det är nu mycket länge sedan jag bodde i Södertälje. Jag flyttade(s) dit på min ettårsdag och växte upp i den numera mer än multikulturella staden.

På söndagskvällen kommer trista nyheter.

Torekällberget, ett slags Skansen med gamla ditflyttade historiska träbyggnader, har drabbats av en eldsvåda.

Det är Torekällbergets Wärdshus som står i lågor och det svider till i mitt hjärta.

Beläget på just ett berg så är utsikten från Torekällberget milsvid och krogen har under flera årtionden lockat gäster från när och fjärran.

Själv minns jag när jag som tonåring tog mod till mig och ringde dåvarande krögaren Björn Lindius och frågade om han möjligen kunde erbjuda ett sommarjobb till en gosse sugen på egna stålar.

Än i dag minns jag Björns svar: ”Tyvärr har jag redan tillsatt alla sommartjänster men hade jag vetat att du skulle ringa hade jag avvaktat. Din egen presentation slår det mesta jag har varit med om.”

Blyghet har aldrig varit, och kommer aldrig att vara, min starkaste sida och positiv feedback lever man länge på, i det aktuella fallet handlar det om nästan 40 år!

Trist för Torekällberget och trist för Södertälje att lågorna denna kväll verkar sluka krogen vid en av multikultistadens turistmagneter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar