10 juli 2016

Om rådjur, fästingar och forskning!

Om märkliga forskningsprojekt, som sker till stora kostnader, har jag haft synpunkter på tidigare.

I veckan rapporterade SVT Nyheter att det inte finns någon anledning att frukta rådjur, som ju är kända fästingbärare och som därmed beskyllts vara de stora smittospridarna av borrelia.

Ny ”forskning”, vid Sveriges lantbruksuniversitet, visar att rådjuren i själva verket ”tvättar” fästingarna rena från borreliasmitta. Ju längre det lilla krypet suger på ett rådjur desto friskare liksom.

Hur i hela fridens namn vi som får fästingar på oss ska kunna veta om krypet nannat rådjur innan vi blir värdar förtäljer inte ”forskningen.”

Jag kommer även fortsättningsvis att finstudera, och eventuellt sanera, min kropp när jag återvänder hem efter några sköna timmar i naturen. Precis som jag kommer att grubbla mig sömnlös över forskandets besynnerligheter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar