3 juli 2016

Michael Cimino regisserade mästerverket!

Två dagar efter att jag skrivit om filmernas film, Borta med vinden, med anledning av Olivia de Havillands hundraårsdag, är det dags att omnämna min absoluta favoritfilm alla kategorier.

Fruktansvärd, ångest- och tårframkallande och beundransvärd för skådespelarinsatser, regi och en filmisk storhet som jag, åtminstone hittills, inte har mött dess like till.

I går hittades regissören Michael Cimino död i sitt hem i Los Angeles. Han blev 77 år gammal.

1978 kom filmen som jag tror för alltid kommer att vara Filmen med stort F för mig: The Deer Hunter.

Med stjärnor som Robert De Niro, Christopher Walken, Meryl Streep (i en av hennes första stora roller), Johan Savage, John Cazale och många fler gjorde den sig välförtjänt av de fem Oscars som blev resultatet.

Filmen, som är en verklighetstrogen skildring av fasorna under Vietnam-kriget, fick motta våldsamma protester för scenen där Robert De Niros karaktär hopplöst försöker rädda livet på Christopher Walkens dito under ett parti rysk roulette. Kanske den mest fasansfulla av scener men ändå så otroligt välspelat fantastisk!

Vad media i dag inte berättar, i samband med Michael Ciminos bortgång, är ytterligare en intressant tvist i handlingen.

Vännerna, från stålverkshålan Clairton, i västra Pennsylvania, som skickas att strida för USA i Vietnam, har Sovjetisk bakgrund. Med tanke på att filmen producerades under det kallaste av kalla krig så är detta faktum en bortglömd ingrediens.

Ledmotivet, Cavatina av John Williams, får mig fortsatt att rysa!

Läser i minnesspalter om Ciminos följande film Heavens Gate som blev en stor flopp och höll på att ruinera United Artists. Den har jag missat men efter att ha läst amerikansk media i dag inser jag att denna film numera också har kultstatus, något svensk media väljer att utelämna, så den ska jag också se för att göra en egen bedömning.

The Deer Hunter ligger redan framplockad i TV-hyllan. Tillsammans med en bunt pappersnäsdukar för jag vet att redan ledmotivet kommer att få mig att börja hulka över de 182 minuter av magisk filmkonst som väntar mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar