7 juli 2016

Aftonbladet, amerikansk polis och rasism!

Jag försvarar absolut inte de amerikanska vapenlagarna som jag anser är svårt medskyldiga till åtskilliga dåd där mängder med oskyldiga fått offra sina liv.

Jag blir, precis som de flesta andra, upprörd när oskyldiga skjuts ihjäl, vare sig det är här, i USA eller vart som helst annars.

De senaste dagarna har ett par amerikanska, färgade, killar dödats av poliser.

Är det en amerikansk polis som skjuter ihjäl någon och den dödade är färgad så vet jag per automatik att både amerikanska och andras röster höjs till ramaskrin.

Allra högst skriker Aftonbladet!

I dag publicerar tidningen en ledare med rubriken ”Rasismensätter Amerika i brand”, signerad Daniel Swedin, som får ett ramaskri att låta som ett stilla prassel i ett somrigt lövverk.

I texten konstaterar Swedin att ”två gånger i veckan skjuter en vit polis ihjäl en svart person.”

Han konstaterar visserligen på annan plats i texten att det bara är 32 % av de polisskjutna som faktiskt är färgade.

Själv tänker jag att det nästan måste vara ett kamikazeuppdrag att arbeta som polis i allmänhet och som polis i USA i synnerhet.

När jag kollar upp statistik från det stora landet i väster finner jag att mellan 1990 och 2010 dödades i genomsnitt 164 amerikanska poliser per år under tjänstgöring.

I dag är siffran nere på ”bara” 130 per år i snitt.

De dödade poliserna och deras familjer skiter Aftonbladet i!

Så länge det handlar om en färgad medborgare som skjuts ihjäl av en vit polis så grävs stridsyxan upp! Oaktat vilka dumheter den dödade gjort sig skyldig till. Att skylla hela samhällets fel och brister på dold rasism har uppenbarligen blivit Aftonbladets ledstjärna.

Självklart ska ingen oskyldig behöva förvänta sig att bli dödad av en polis, som har att förhindra brott, så några av de upprörda känslorna i samband med amerikanska polisskott äger säkert sina berättiganden. Idioter finns inom alla yrkeskårer!

Dock är det ju, som Swedin själv konstaterar på Aftonbladets ledarsida, att 68 % av de som skjuts ihjäl av amerikansk polis är något annat än svart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar