25 juni 2016

Slussen rivs! Äntligen!

På DN har motståndet, under ledning av Lars Epstein, mot nya Slussen varit större än de positiva ordalagen.

Därför är det inte förvånande att tidningen i dag publicerar nyhetsartiklar om den ovanligt stökiga midsommaren samt om trafikkaoset vid motorvägsbron i Södertälje och i båda artiklarna lyckas få med en släng av Slussen. Som om allt elände som sker i världen i grund och botten kan skyllas på ombyggnaden av Slussen.

Ännu har jag inte läst att Slussenbygget skulle stå bakom Storbritanniens utträde ur EU eller Zlatans misslyckande i EM men det är nog bara en tidsfråga innan sådana insinuationer går i tryck!

Själv firar jag denna midsommarhelg!

I går stängdes Katarinavägen av och nu, äntligen, kan själva rivandet av den sönderrostade trafikkarusellen påbörjas då den östra bron nu ska förpassas in i evigheten!

Visst, det blir många år med trafikkaos på Södermalm, ej att förväxla med Södertälje, men när jag kollar på Stockholm stads hemsida i den fina broschyren som visar hur det kommer att bli vid Slussen när allt är färdigt så kan jag inte begripa varför motståndet varit så stort.

Nya Slussen kommer att bli finfin för alla typer av trafikanter, inklusive gående, och kommer att bjuda på parker med härliga vyer över det som motståndarna envetet hävdat kommer att vara betongkomplex men där havsutsikten kommer att dominera!

Jag höjer ett glas för dig gamla Slussen! Du har tjänat ditt syfte genom åren, om än otroligt rostig och illaluktande de senaste decennierna, men nu är det dags att ta farväl! Alla vi som passerat dig i stort sett dagligen är värda något mycket bättre!

Därför fyller jag på mitt glas med bubbel och utbringar en skål för den nya Slussen som om några år kommer att med råge vara en värdig efterträdare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar