22 juni 2016

Lindex vägrar tusenlappar som Riksbanken "devalverar!"

Ska jag vara riktigt ärlig så minns jag inte när jag senast hade en tusenlapp i plånboken. Många år sedan är det i alla fall.

Inte många i min bekantskapskrets har en enda krona i cash på sig till vardags. Själv har jag en mycket liten summa på mig för att kunna köpa en frukostfralla på väg till jobbet en sönderstressad morgon, en glass till eftermiddagsfikat eller något annat som betingar en kostnad som inte är värt besväret att fiska upp plastkorten för.

SR P4 Halland rapporterar att butikskedjan Lindex nu beslutat sig för att vägra ta emot tusenlappar i sina kassor. De skyller bl.a. på falska sedlar som påstås vara i omlopp. 

Tänk; I t.ex. USA har de flesta kassörer särskilda pennor som avslöjar falska sedlar i högre valörer. Kanske är det inte möjligt med de svenska sedlarna men vad beror detta på i så fall?

Att skimmade kontokort troligen dras i Lindex kassor är ingenting som butikskedjan tycks bry sig om.

Ett annat skäl som Lindex anför till att vägra tusenlappar är att Riksbanken inte ersätter dessa fullt ut när dessa skickas in. Detta argument är ännu värre men slår inte tillbaka på Lindex utan på Riksbanken!

Att Riksbanken väljer att devalvera värdet på de egenutgivna sedlarna är minst sagt obehagligt och borde dessutom vara olagligt!

Ingen borde lalla omkring på stan med tusenlappar i plånböckerna. Den personliga säkerheten är inte värd detta. Men plastkorten är inte värst mycket säkrare. För bara en stund sedan hörde jag en liten söt gumma högt och ljudligt deklamera pinkoden till sitt kreditkort när hon skulle betala i livsmedelsbutiken. ”Jag ser så dåligt förstår du”, var förklaringen hon gav till kassörskan….

Jag hann tänka att den lilla gumman troligen snart nog skulle bli av med både kort och besparingar. Fast hade hon halat upp en tusing ur fickan så hade det heller inte kanske varit alldeles framgångsrikt. I alla fall inte om ”min” livsmedelsbutik skulle följa i Lindex fotspår.

Vi har alltså kommit dithän att bankerna inte längre hanterar kontanter, att butiker börja neka kunderna att använda desamma och att Riksbanken inte tror på de egna pengarnas värde samtidigt som vi ständigt läser skräckhistorier i media om kontokortsbedrägerier.

Är det dags att vi i stället går tillbaka till urgamla tiders byteshandel?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar